مقالات آموزشی

تفاوت‌های تگ‌های RFid فعال و غیر فعال چیست؟

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
در بازار مصرفی، دو آنتن RFid وجود دارد که هرکدام از آن‌ها مزایا و کاربردهای خاص خودشان را دارند. شما در هنگام خرید باید نسبت به تفاوت‌ها آگاه باشید تا…
تفاوت تگ Rfid فعال و غیر فعال
زمان مطالعه : 4 دقیقه

در بازار مصرفی، دو آنتن RFid وجود دارد که هرکدام از آن‌ها مزایا و کاربردهای خاص خودشان را دارند. شما در هنگام خرید باید نسبت به تفاوت‌ها آگاه باشید تا بتوانید خرید مناسب و درستی انجام دهید و با مشکلی روبه‌رو نشوید.

به همین دلیل و برای کمک به شما در این مقاله قصد داریم، به بیان این تفاوت‌های تگ‌های RFid فعال و غیر فعال و کاربردهای آن بپردازیم و به طور مختصر و مفید آن‌ها شرح دهیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فناوری RFid چیست؟

قبل از هرچیزی به تعریف این فناوری می‌پردازیم تا به طور کامل با آن آشنا شوید. فناوری RFid است که از امواج رادیویی برای شناسایی اشیای مختلف استفاده می‌کند و در مکان‌های مختلفی قابل استفاده است. برای استفاده از این فناوری نیازمند یک آنتن و تگ هستید که آنتن باید در محل شناسایی نصب گردد و تگ RFid باید بر روی شی موردنظر باشد تا توسط آنتن RFid شناسایی گردد.

آنتن‌های RFid براساس معیارهای مختلفی از جمله فعال بودن یا غیرفعال بودن، برد آن‌ها و موارد دیگری دسته‌بندی می‌شوند که به شما کمک می‌کند تا بتوانید باتوجه به نیاز خودتان بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید.

اجزای سیستم RFid فعال

همان‌طور که ذکر کردیم، برای استفاده از سیستم شناسایی RFid نیاز به استفاده از آنتن و تگ به همراه هم است که در این قسمت به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

تگ RFid فعال

در بازار مصرفی دو نوع تگ RFid فعال، فرستنده و نشانه وجود دارد که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

  • تگ فعال فرستنده
    در سیستم‌هایی که از این نوع تگ استفاده شده است، خواننده فرکانس یعنی همان آنتن، ابتدا فرکانسی را ارسال می‌کند و هنگامی که این سیگنال به تگ‌های فرستنده رسید، آن‌ها نیز اطلاعاتی در پاسخ این سیگنال ارسال می‌کنند.
    بهره‌وری این تگ‌ها بالا است، زیرا هنگامی که این تگ‌ها از محدوده‌ی خوانش ریدر‌های RFid خارج می‌شوند، باطری تگ‌ها از مدار خارج می‌شوند و انرژی آن ذخیره می‌گردد که هم باعث افزایش طول عمر باتری و هم کاهش قابل توجه هزینه‌های مربوط به آن می‌گردد.
  • تگ فعال راهنما
    این تگ‌ها برای پاسخ‌دهی نیازی به ارسال فرکانس از سمت ریدر ندارند و به طور مداوم و بین 3 تا 5 ثانیه یکبار، اطلاعات پاسخ را ارسال می‌کنند تا توسط ریدر یا همان آنتن RFid خوانده شود و شی موردنظر شناسایی گردد.

آنتن RFid

آنتن Rfid

آنتن‌های RFid به طور معمول از دو فرکانس 433 و 915 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند اشیایی که دارای این فرکانس‌ها هستند را به خوبی تشخیص دهند. برای اینکه تشخیص دهید که از بین این دو فرکانس، کدام یک را باید انتخاب کنید، لازم است که به اولویت‌های خودتان، تگ انتخابی و معیارهای مدنظر در محیط مورد استفاده توجه نمایید و آن‌ها را در نظر بگیرید.

اما لازم به ذکر است که استفاده از فرکانس 433 مگاهرتز معمول‌تر و بیشتر از فرکانس دیگر استفاده می‌شود، زیرا دارای طول موج بیشتری است و حساسیت کم‌تری نسبت به رطوبت و مواد فلزی دارد که مورد مهمی به شمار می‌آید.

اجزای سیستم RFid غیرفعال یا پسیو

سیستم RFid غیرفعال یا پسیو نیز از یک ریدر یا همان آنتن  RFid و تگ آن تشکیل شده است که برای استفاده از این سیستم، شما باید حتما این دو جز مهم را در اختیار داشته باشید.

تگ RFid غیر فعال

تگ غیر فعال Rfid

سیستم کاری تگ غیر فعال نیز مانند تگ فعال فرستنده است. این تگ‌ها منتظر می‌مانند تا آنتن RFid فرکانسی را ارسال کند و سپس در جواب آن فرکانس اطلاعات لازم را به صورت فرکانس به سمت آنتن ارسال می‌کنند تا شناسایی شوند.

آنتن Rfid غیر فعال

برد این آنتن به طور معمول کم‌تر از 10 متر است و در هرچه بازه‌ی فرکانسی LF، Hf و UHF قادر به کار کردن هستند. به طور معمول نیز قیمت این آنتن‌ها نسبت به نوع فعال آن‌ها کم‌تر است، زیرا فقط به تراشه و آنتن برچسب نیاز دارند.

تفاوت تگ‌های فعال و غیر فعال در چیست؟

بعد از آشنایی کامل با فناوری RFid و انواع سیستم‌های مربوط به آن، لازم است که به بررسی کامل تفاوت‌های تگ‌های فعال و غیر فعال که جزیی از این سیستم‌ها بودند، بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت در منبع انرژی

تگ فعال برای کسب انرژی و فعالیت مستمر نیاز به یک باتری داخلی دارد و بدون آن امکان فعالیت ندارد. اما تگ غیر فعال از انرژی ریدر برای فعالیت استفاده می‌کند و نیازی به باطری داخلی ندارد.

تفاوت در سیگنال برگشتی تگ‌ها

تگ‌های غیر فعال سیگنال با فرکانس بالا را دریافت می‌کنند و سیگنال با فرکانس پایین را به سمت ریدر می‌فرستند. در حالی که تگ‌های فعال برعکس آن‌ها عمل می‌کنند و سیگنال با فرکانس پایین را دریافت می‌کنند و سیگنال برگشتی را با فرکانس بالایی به سمت ریدر یا همان آنتن RFid می‌فرستند.

برد تگ‌های RFid

مورد دیگری باعث تفاوت میان تگ Rfid فعال و غیر فعال می‌شود، برد آن‌ها است. به طور معمول برد یا محدوده عملکرد تگ‌های فعال نسبت به محدوده عملکرد تگ‌های غیر فعال RFid بالاتر است که باعث افزایش کاربردپذیری تگ‌های فعال می‌گردد.

مدت زمان ماندگاری

مدت زمان ماندگاری تگ‌های غیر فعال یا پسیو RFid نسبت به نوع فعال آن بیشتر است که باعث کاهش هزینه‌های شما می‌گردد.

تشخیص دقیق‌تر تگ‌های فعال

از آن‌جایی که تگ‌های فعال برای شناسایی توسط ریدر یک سیگنال قوی ارسال می‌کنند، به طور دقیق‌تر توسط ریدر یا آنتن RFid شناخته می‌شوند و می‌توانند به افزایش سرعت شما در فعالیت‌های مختلف کمک کند.

تفاوت تگ‌های فعال و غیر فعال را به طور کامل بشناسید

تفاوت‌ هایی بین تگ‌های فعال و غیر فعال وجود دارد و  هر کدام از آن‌ها دارای کاربردها  هستند. برای استفاده از آن‌ها باید آن‌ها را به طور کامل بشناسید و نسبت به آن‌ها آگاه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید  تگ‌های RFid با استفاده از شماره‌ تلفن‌های موجود در سایت فرزان کارت با ما تماس بگیرید.

 

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست