مقالات آموزشی

معرفی انواع مختلف کارت PVC و کاربردهای آن‌ها

کارت‌های پی وی سی از نظر ظاهری، شباهت بسیاری به کارت‌های اعتباری دارند، اما از نظر سخت‌افزار و مواد مورد کاربرد در آن‌ها دارای تفاوت‌های بسیاری هستند که باعث برتری…
کارت پی وی سی
زمان مطالعه : 6 دقیقه

کارت‌های پی وی سی از نظر ظاهری، شباهت بسیاری به کارت‌های اعتباری دارند، اما از نظر سخت‌افزار و مواد مورد کاربرد در آن‌ها دارای تفاوت‌های بسیاری هستند که باعث برتری زیاد آن‌ها نسبت به دیگر کارت‌های موجود در بازار مصرفی می‌گردد. در کارت‌های پی وی سی از میکروپروسسورها یا ریزپردازنده‌های کوچکی استفاده می‌شود که وظیفه ذخیره اطلاعات کارت PVC را بر عهده دارند. این ریز پردازنده‌ها بر روی یک تراشه با ابعاد کوچک جاسازی شده‌اند و در یک قسمت کارت پی وی سی قرار گرفته‌اند.

کارت پی وی سی به دلیل جنس و کیفیت بسیار بالای خودش دارای دوام و ماندگاری بسیار مناسبی است و از انعطاف بسیار خوبی برخوردار است. ریزپردازنده‌ها علاوه بر ذخیره اطلاعات، باعث حفظ امنیت کارت شما نیز می‌شوند. زیرا قابلیت رمز‌گذاری دارند و اطلاعات آن‌ها تنها توسط کارتخوان‌های خاص و ویژه‌ای خوانده می‌شود. این کارت‌ها دارای کاربردهای فراوانی هستند  و در موارد بسیار به کار می‌آیند و می‌توانند، نیازهای شما را به طور کلی مرتفع نمایند.

به همین دلیل و برای آگاهی بیشتر شما با این کاربردها در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع مختلف کارت PVC و کاربرد آن‌ها بپردازیم تا اطلاعات شما در این زمینه را کامل کنیم و به شما اطمینان دهیم که می‌توانید با استفاده از این نوع کارت‌ها تمام نیازهای خودتان را برطرف کنید. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با تمامی این موارد به طور کامل آشنا شوید.

انواع مختلف کارت PVC

کارت‌های پی وی سی دارای انواع مختلف هستند که در قسمت‌های مختلفی کاربرد دارند. در این قسمت قصد داریم، در مورد انواع مختلف کارت PVC صحبت کنیم و در مورد آن‌ها به طور مختصر و مفید صحبت نماییم تا با آن‌ها به طور کامل آشنا شوید و در این مورد ابهامی نداشته باشید.

کارت خام PVC

این نوع کارت پی وی سی دارای چیپ شناسایی الکترونیکی نیست و در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیازی به شناسایی الکترونیکی نباشد. کارت خام PVC دارای سه رنگ مشکی، طلایی و نقره‌ای است که شما می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه خودتان یکی از این موارد را انتخاب کنید. ضخامت این نوع کارت پی وی سی هفتصد و شصت میکرون می‌باشد.
دو طرف این نوع کارت‌ PVC عاری از هرگونه چاپ است و شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از دستگاه‌های چاپ و پرینتر کارت پی وی سی، طرح و چاپ مورد نظر کارت خودتان را بر روی آن چاپ کنید و از آن جهت رفع‌نیازهای خودتان استفاده نمایید. بر روی کارت خام پی وی سی می‌توانید از انواع مختلف روش‌های چاپ، مانند چاپ افست و اسکرچ استفاده کرد و از این جهت با محدودیت خاصی رو‌به‌رو نمی‌شوید.

کارت  RFid

این نوع کارت پی وی سی دارای چیپ و آنتن می‌باشد و جهت شناسایی الکترونیکی مناسب می‌باشد. این نوع کارت پی وی سی دارای دو نوع مختلف RO و UHF می‌باشد.

  • کارت RO
    این نوع کارت‌ها از نوع کارت‌های RFid غیر تماسی هستند که برای شناسایی توسط دستگاه کارتخوان یا ریدر کارت PVC نیازی تماس با آن‌ها ندارند و بدون تماس شناسایی می‌شوند. حافظه نوشتاری این کارت‌های PVC توسط سازنده آن‌ها تعیین می‌شود و غیرقابل تغییر است. همچنین این کارت‌ها دارای حافظه ده رقمی HEX می‌باشد.
  • کارت UHF
    کارت UHF یکی از پر کاربردترین انواع مختلف کارت پی وی سی است که براساس نوع آن می‌تواند مابین فرکانس یک تا بیست متر کار کند و قابل شناسایی توسط دستگاه‌های مختلف کارت خوان باشد. به طور معمول از این نوع کارت‌ها در ارگان امنیتی و مکان‌هایی که نیاز به شناسایی افراد از راه دور استفاده می‌گردد.

کارت  مغناطیسی

کارت مغناطیسی یکی دیگر از انواع مختلف کارت PVC می‌باشد. این نوع کارت پی وی سی در کنار خودش دارای نوار مغناطیسی است که کار ذخیره‌سازی اطلاعات مورد نیاز در کارت را برای شما به خوبی و درستی انجام می‌دهد.
برای ذخیره اطلاعات موردنیاز در این نوع کارت PVC می‌توان از Encoder استفاده کرد و اطلاعات مختلف را در ترک‌های مختلف یک، دو و سه ذخیره‌سازی کرد و از محل آن‌ها اطمینان کامل داشت. همچنین لازم به ذکر است که این نوع از کارت پی وی سی از نوع کارت‌های تماسی است و برای خوانش اطلاعات آن نیاز به تماس کارت با دستگاه ریدر یا کارتخوان است.
نوار مغناطیسی موجود بر روی این کارت‌های پی وی سی دارای دو نوع مختلف Hi-Co  و Lo-Co است که نوع اول یعنی Hi-Co از میزان حافظه و کیفیت ذخیره اطلاعات بسیار بالاتری برخوردار است. در ادامه به معرفی و شرح این موارد می‌پردازیم.

  • کارت  مغناطیسی Hi-Co
    این نوع از کارت‌های پی وی سی مغناطیسی دارای کیفیت نوار مغناطیسی بسیار خوبی هستند و در مواقعی که در کنار هوشمند دیگری قرار می‌گیرد، تأثیرات بسیار کم‌تری می‌پذیرد و درصد آسیب در استفاده بسیار کم است.
  • کارت  مغناطیسی Lo-Co
    کیفیت کارت‌های پی وی سی مغناطیسی Lo-Co نسبت به کارت پی وی سی مغناطیسی Hi-Co بسیار پایین‌تر است و درصد احتمال آسیب دیدن آن نسبت به مورد قبل بسیار بالاتر است.

کارت هوشمند

کارت هوشمند یکی دیگر از انواع مختلف کارت پی وی سی می‌باشد. این نوع کارت پی وی سی بر روی خودش دارای یک تراشه است که ریزپردازنده‌های بر روی آن قرار گرفته‌اند. کارت PVC هوشمند از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است، زیرا امکان رمزگذاری آن‌ها وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که این نوع کارت‌ها از نوع تماسی می‌باشند.  کارت پی وی سی هوشمند بر حسب نوع تراشه به کار رفته در رفته به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی و بررسی برخی آن‌ها می‌پردازیم.

  • کارت هوشمند  1K
    حافظه این نوع از کارت‌های هوشمند 1k می‌باشد و می‌توانند تا این مقدار از اطلاعات را به خوبی در خودشان ذخیره‌سازی کنند.
  • کارت هوشمند  256K
    همانطوری که از نام این نوع از کارت‌های مشخص است، دارای یک تراشه به ظرفیت حافظه 256K می‌باشند و به شما اجازه ذخیره‌سازی اطلاعات تا این مقدار را می‌دهند.
  • کارت هوشمند SLE 4428
    تراشه به کار رفته در این نوع از کارت هوشمند پی وی سی از نوع EEPROM است که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و ضریب امنیتی کارت هوشمند شما را تا حد بسیار مناسبی افزایش می‌دهد.

کارت ترکیبی 

کارت ترکیبی، کارتی است که از دو نوع مختلف تکنولوژی ساخت کارت در خودش استفاده می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا در مواقع مختلف، هر کدام از این تکنولوژی‌ها را به کار بگیرد و در جهت منافع خودتان استفاده نمایید. این کارت دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی دو مورد آن می‌پردازیم.

  • کارت ترکیبی  مایفر با Hi-Co
    این نوع از کارت ترکیبی پی وی سی دارای فناوری RFID و نوار مغناطیسی با کیفیت Hi-CO است که به شما امکان می‌دهد تا بتوانید هم به صورت تماسی و هم به صورت غیر تماسی از این نوع کارت پی وی سی استفاده کنید.
  • کارت ترکیبی UHF با Hi-Co
    این نوع کارت ترکیبی PVC از تراشه UHF و نوار مغناطیسی Hi-Co برخوردار است که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید در مواقع مختلف، از دو فناوری به نحو احسن استفاده نمایید. 

کاربردهای انواع مختلف کارت پی وی سی

در قسمت قبل در مورد انواع مختلف کارت پی وی سی صحبت کردیم و انواع آن‌ها را به طور مختصر و مفید برای شما توضیح دادیم تا با آن‌ها آشنا شوید. اما در ادامه قصد داریم، برخی از مهم‌ترین کاربردهای انواع مختلف کارت PVC را برای شما بیان کنیم تا نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنید. پس با ما همراه باشید.

  • کارت پی وی سی دانشجویی
    یکی از کاربردهای مهم انواع مختلف کارت پی وی سی، کاربرد آن‌ها در چاپ کارت دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مختلف است. استفاده این کارت‌ها باعث می‌شود که دانشجو بتواند از خدمات دانشگاه به صورت الکترونیکی استفاده کند و برای استفاده‌های مکرر دچار دردسر خاصی نگردد.
  • کارت پی وی سی اعتباری
    استفاده از کارت پی وی سی اعتباری امروزه کاربرد بسیار گسترده‌ای پیدا کرده است. به عنوان مثال شما برای پرداخت بلیط خودتان در اتوبوس از این نوع کارت‌ها استفاده می‌کنید و به راحتی از حمل و نقل عمومی استفاده می‌نمایید. استفاده از کارت PVC اعتباری می‌تواند این کار را میسر نماید.
  • کارت پی وی سی بانکی
    بانک‌ها به طور معمول برای مشتریان خودشان کارت صادر می‌کنند تا آن‌ها بتوانند بدون مراجعه به بانک، کارهای مالی خودشان را انجام دهند. کارت پی وی سی بانکی یکی از گزینه‌های مناسب برای این کار است.
  • کارت PVC حضور و غیاب
    در شرکت‌ها و سازمان‌ها مختلف برای حضور و غیاب از کارت استفاده می‌کنند. کارت پی وی سی حضور و غیاب می‌تواند در این جهت استفاده شود و با استفاده یک ریدر، این کار را به راحتی برای شما انجام دهد.
  • کارت پی وی سی شناسایی
    برای ورود به مکان‌ها نظامی و حساس، لازم به رعایت برخی از موارد امنیتی است تا هر کسی نتواند به این مکان‌ها وارد شود و از اطلاعات محرمانه این مکان‌ها مطلع گردد.
    بنابراین باید از کارتی با امنیت بالا، مثل کارت پی وی سی شناسایی استفاده کرد تا بتواند به راحتی شناسایی افراد را به صورت الکترونیکی انجام داد و کارت را نیز را رمز‌گذاری کرد تا امکان سرقت اطلاعات آن وجود نداشته باشد.
  • کارت پی وی سی دانش آموزی
    مدیران مدارس می‌توانند برای دانش آموزان مدرسه‌های خودشان کارت پی وی سی دانش آموزی صادر کنند تا آن‌ها بتوانند به راحتی از آن کارت اعتباری خرید و یا بسیاری موارد دیگر در مدرسه استفاده نمایند و محدودیتی نداشته باشند.

انواع کارت پی وی سی را به کار بگیرید

کارت پی وی سی دارای انواع مختلف می‌باشد که یا تماسی هستند و یا از نوع کارت‌ها پی وی سی غیر تماسی می‌باشند. این کارت‌ها از تراشه‌ها و فناوری‌ها مختلفی استفاده می‌کنند که باعث ایجاد تفاوت بین آن‌ها شده است. کاربرد این کارت‌ها بسیار است و از آن‌ها می‌تواند در بسیاری از مکان‌ها و در موارد مختلف استفاده نمود.

در این مقاله سعی کردیم، انواع کارت پی وی سی را به شما معرفی کنیم و در مورد آن‌ها به طور مختصر توضیحی بدهیم و در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای انواع مختلف کارت پی وی سی پرداختیم و آن‌ها را شرح دادیم تا در این مورد آگاهی کاملی پیدا کنید و جواب ابهامات خودتان را به خوبی پیدا کنید. در قسمت نظرات به ما بگویید که از کدام نوع از کارت‌ها پی وی سی استفاده می‌کنید؟

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست