مقالات آموزشی

معرفی برترین دستگاه‌های حضور و غیاب

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
تهیه یک سیستم حضور و غیاب کارآمد همواره از دغدغه‌های صاحبان مشاغل بوده است. این ابزار می‌تواند از جهات مختلف برای کارفرما و کارکنان باعث سهولت در تردد و کنترل…
برترین دستگاه های حضور و غباب
زمان مطالعه : 9 دقیقه

تهیه یک سیستم حضور و غیاب کارآمد همواره از دغدغه‌های صاحبان مشاغل بوده است. این ابزار می‌تواند از جهات مختلف برای کارفرما و کارکنان باعث سهولت در تردد و کنترل آن شود.

در کنار ویژگی‌ها و کاربردهای یک دستگاه، برند سازنده آن نیز بسیار حائز اهمیت است و باید در هنگام خرید به آن توجه شود. به‌طور کلی برای خرید یک دستگاه‌ حضور و غیاب متناسب با نیاز‌های شما، باید به ویژگی‌های آن و نکاتی مهم توجه کنید که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ویژگی‌های یک دستگاه حضور و غیاب برتر

در تعریفی کوتاه می‌توان این دستگاه را ابزاری دانست که با دریافت داده‌ها مربوط به افراد، آن‌ها را دسته‌بندی و آنالیز می‌کند و در نهایت در حافظه‌ای مطمئن آن‌ها را نگه‌داری می‌کند. این دستگاه‌ها قابلیت دسترسی افراد با درجه‌های امنیتی مختلف را به این داده‌ها می‌دهد و از این طریق فرآیند کنترل تردد را بسیار آسان‌تر از گذشته خواهد کرد.

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

ویژگی های دستگاه حضور و غیاب

سرعت در پردازش

پایین آوردن زمان‌های مرده و اتلاف شده در محل کار یکی از وظایف یک کارفرمای دلسوز و کاربلد است. این امر به‌واسطه استفاده از سیستم‌های حضور وغیاب تا حدی امکان‌پذیر شده است. این سیستم زمان‌های تلف شده برای ثبت ساعات ورود و خروج یا در هنگام حسابرسی و جمع‌بندی آن‌ها برای پرداخت حقوق را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

هر‌چه تعداد پرسنل یک مجموعه بیشتر باشد اهمیت این موضوع واضح‌تر خواهد بود. سرعت در پردازش برای روش‌های اسکن داده‌های هویتی و نرم‌افزار مورد استفاده در آن، می‌تواند متغیر باشد.

امنیت دسترسی به اطلاعات دستگاه حضور و غیاب

قابل اعتماد بودن چنین دستگاه‌هایی چه برای صاحبان مشاغل و چه برای کارکنان، بسیار اهمیت دارد، چرا که تمام داده‌های موجود در آن مربوط به اطلاعات شخصی افراد خواهد‌ بود که در صورت ایمن نبودن دستگاه، امکان سوء استفاده را برای سودجویان، به‌وجود می‌آورد.

با توجه به این موضوع، لازم است توجه کافی را در هنگام خرید یک دستگاه حضور و غیاب با امنیت بالا داشته باشید تا با آسودگی خاطر آن را در اختیار کارکنان خود قرار دهید.

کیفیت

یکی از عوامل موثر در بالا رفتن سرعت و دقت این دستگاه‌ها، بالا بودن کیفیت سنسور‌ها و مبادی وارد کننده اطلاعات است. برای مثال در دستگاه‌های تشخیص چهره و چشمی، کیفیت دوربین مد نظر است و در دستگاه‌هایی که با اثر انگشت کار می‌کنند، کیفیت سنسور تشخیص دهنده، مهم خواهد بود.

درصد خطا در دریافت اطلاعات

صحت اطلاعات ذخیره شده در دستگاه‌ حضور و غیاب، بسیار حائز اهمیت است، چرا که این داده‌ها به‌طور مستقیم در حساب‌داری و محاسبه حقوق کارکنان، استفاده می‌شود. از این‌‌رو لازم است تا برای ثبت داده‌های ورود و خروج، سیستمی قابل اعتماد برای این‌ منظور به کار گرفته شود.

میزان درصد خطا در این دستگاه‌ها می‌تواند در نتیجه استفاده از سنسور و دوربین مناسب و یا نرم‌افزار بهینه شده، متغیر باشد.

در ادامه این یادداشت برند‌های معتبری را معرفی خواهیم کرد که در این زمینه از دستگاه‌های کارآمدی رونمایی کرده‌اند.

کاربرد دستگاه حضور و غیاب

برند SECUGEN

آغاز به کار این برند در سال  1998 میلادی در کشور آمریکا و در زمینه تولیدات امنیتی مبتنی بر فناوری بایومتریک بوده است. محصولات این شرکت در ژاپن به تولید می‌رسند و از جمله برند‌های معتبر در این حوزه است.

این شرکت با به‌کار‌گیری فناوری SEIR در دستگاه‌های خود توانسته از پیشگامان تولید سیستم‌های تشخیص هویت از طریق اثر انگشت نام بگیرد. بهره بردن از SEIR باعث شده تا تولیدات SecuGen از درجه کیفی بالایی برخوردار باشند و در مکان‌های حساس مانند بانک‌ها یا بنگاه‌های معاملات مالی ، مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم‌‌های تشخیص هویت و حضور و غیاب این مجموعه، با کیفیت بالا و البته با رابط‌های کاربری متفاوت عرضه می‌شوند، تا امکان دسترسی و قابلیت استفاده از این تولیدات برای همه فراهم باشد.

دستگاه Hamster Plus

SecuGen این دستگاه را با هدف اصلی شناسایی اثر انگشت طراحی و تولید کرد. Hamster plus قابلیت‌های زیادی در این زمینه دارد و در شرایط محیطی نامناسب هم توان شناسایی افراد را خواهد داشت.

استفاده از مادون قرمز در سنسور تشخیص دهنده این دستگاه، باعث شده است تا حتی در نور زیاد یا کم هم، دستگاه قادر به تشخیص فرد باشد. دقت الگوریتم‌ به‌کار رفته در آن تا حدی بالاست که با وجود زخم بر روی انگشت و یا خشک شدن پوست دست هم می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

برند ZK

سابقه طولانی این برند در حوزه طراحی و توسعه سنسور‌ها اثر انگشت ، آن را به پیشرو در این زمینه بدل ساخته است. این شرکت در نتیجه سه سال تحقیق در زمینه الگوریتم‌های شناسایی، نهایتاً در سال 1998 اوین محصول تجاری خود را به بازار‌های جهانی معرفی کرد.

برند ZK نمایندگی‌های زیادی در کشور‌های مختلف دارد و در بازار ایران نیز استقبال خوبی از تولیدات آن شده است. این شرکت پیشرفت خوبی در زمینه تولید محصولات بایومتریک داشت است و در حال حاضر از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه شناخته می‌شود.

دستگاه ZK FK 900

استفاده از تکنولوژی به روز و امکانات زیاد در این دستگاه باعث شده تا یکی از بهترین تولیدات شرکت ZK شناخته شود. تشخیص چهره با استفاده از این ابزار کارآمد حتی در نور کم هم قابل انجام است چرا که دوربین آن از فناوری مادون قرمز جهت شناسایی بهره می‌برد.

روش‌های کنترل تردد و حضور و غیاب در   ZK FK 900، شامل تشخیص چهره، ثبت اثر انگشت، شناسایی کارت هوشمند و ورود رمز عبور هستند. به علاوه اطلاعات ذخیره شده در این دستگاه قابلیت انتقال به صورت آنلاین و یا با پورت USB را دارند که دسترسی را برای آن، آسان‌تر می‌کند.

حافظه به کار رفته در این دستگاه توان ذخیره 2000 اثر انگشت و 1500 چهره را دارد.

برند Integrated Biometrics

از شرکت‌های معروف و البته جوان در این صنعت شناخته می‌شود. در سال  2002 و در منطقه اسپارتانبورگ ایالات متحده که در زمینه تولید سنسور‌های اثر انگشت فعالیت می‌کند. تولیدات این برند به واسطه کیفیت بالا و ضریب امنیتی مناسبی که دارند در بین کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

محصولات این شرکت در ساخت دستگاه‌های حضور و غیاب، کنترل تردد یا مؤسسات مالی و بانک‌ها بیشترین کاربرد را دارند. به علاوه باید یادآور شد که Integrated biometrics مسیری متفاوت را برای آینده خود مجسم کرده و به دنبال پیاده‌سازی اید‌ه‌های نو در این زمینه است.

دستگاه‌های تولید شده توسط این برند از فناوری‌های به روز و متفاوت با دیگر سنسورهای اثر انگشت، بهره می‌برند. جایگزینی روش IB با تکنولوژی‌های به کار رفته در دستگاه‌های قدیمی و حذف سنسور‌های نوری و سیلیکونی به تولیدات Integrated biometrics رنگ و لعابی دیگر بخشیده است.

هم‌چنین این شرکت فناوری جدید را با نام  LES، ارائه کرده که هدف اصلی آن پوشش ضعف‌های سیستم‌های قدیمی است. با کمک آن می‌توان حتی از انگشتان کثیف، خشک و یا زخمی نیز اثر انگشت ثبت کرد.

توانایی استفاده از سنسور اثر انگشت در شرایط مختلف، دقت و کیفیت بالا و پیروی از استانداردهای روز دنیا در تولیدات این برند، باعث شده تا به گزینه خوبی برای استفاده در موقعیت‌های حساس و امنیتی، تبدیل شوند.

دستگاه حضور و غیاب

دستگاه Kojak

‌به عنوان یک گزینه مناسب از لحاظ سرعت در اسکن، دقت بالا و توانایی استفاده در حجم کاری زیاد، می‌توان از دستگاه Kojak برند Integrated biometrics نام برد. از مزیت‌های بزرگ این دستگاه می‌توان به قابلیت اسکن تمام انگشتان دست، اشاره کرد.

اعمال فناوری LES در این دستگاه، باعث شده تا در مقابل دستگاه‌های هم رده، از سرعت و دقت بسیار بالاتری برخوردار شود. در کنار این تکنولوژی، kOJAK از الگوریتمی منظم و کارآمد برای شناسایی اثر انگشت بهره می‌برد و تصاویر خروجی بسیار با کیفیتی را به این واسطه ارائه می‌دهد.

برند Nitgen

سابقه فعالیت بلند مدت، حفظ کیفیت، پیروی از استانداردهای روز مانند ISO9001 و ISO140001، تعهد در تولید محصولات قابل اعتماد و پیشرو بودن در صنعت بایومتریک از بزرگترین مشخصه‌های برند Nitgen  هستند. این شرکت در سال  1999 با تولید سنسور اثر انگشت آغاز به کار کرد و فعالیت خود را در زمینه توسعه و پیشرفت در حوزه بایومتریک تا حال ادامه داده است.

مهم‌ترین موضوع در رابطه با این برند این است که، تمرکز بالایی بر روی تولید محصولاتی دارد از همه جهات بتوانند مشتریان را راضی نگه دارند، و در این مسیر نیز موفق عمل کرده است.

دستگاه Nitgen Nac5000 Face

Nitgen با طراحی و تولید این دستگاه به دنبال ابزاری همه جانبه و قدرت‌مند برای حضور و غیاب و کنترل تردد است. این دستگاه از دوربین با کیفیتی بهره می‌برد که امکان شناسایی چهره را به آن افزوده است. در کنار این قابلیت با استفاده از Nac5000 Face می‌توانید با استفاده از سنسور اثر انگشت، کارت‌های هوشمند و ومز  ورود نیز احراز هویت کنید.

از این دستگاه می‌توانید برای ذخیره 40000 اثر انگشت و هم‌چنین 3000 چهره، بهره ببرید. حافظه بسیار قدرت‌مند، سرعت بالا، دقت کافی، قابلیت اتصال به کامپیوتر  و یا کار به صورت جداگانه را می‌توان از ویژگی‌های متمایز کننده این دستگاه دانست. به علاوه امکانی فراهم شده تا کاربران ایرانی با زبان فارسی قابلیت استفاده از آن را داشته باشند.

برند Superma

گستردگی شبکه فروش و دارا بودن فروشگاه در 133 کشور جهان را می‌توان بزرگ‌تری مشخصه این برند خوش نام دانست. این برند پیشرو در صنعت بیومتریک بوده و تولیدات بسیار با کیفیت و با درجه امنیتی بالا به تولید می‌رساند.

Suprema با صرف هزینه و اختصاص نیرو‌های مجرب در حوزه ساخت دستگاه‌های کنترل تردد یا حضور و غیاب، توانسته نظر بسیاری از کاربران را به سمت خود جلب کند. ارگان‌‌های دولتی مانند آگاهی و پلیس جناحی از این دستگاه در شناسایی و جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کنند.

دستگاه حضور و غیاب Suprema Bio station 2

از نقاط قوت این دستگاه به دوربین قدرت‌مند آن برای تشخیص چهره، سرعت پردازش بسیار بالا و حافظه قوی، اشاره کرد. سوپرما این ابزار قدرت‌مند را با امکانات زیادی از جمله الگوریتم بسیار پیشرفته برای شناسایی افراد، معرفی کرده است تا به روند کنترل تردد و حضور و غیاب در مکان‌های شلوغ سرعت ببخشد.

Suprema Bio Station 2 به گونه‌ای طراحی شده که برای مکان‌هایی تعداد مراجعه کنند بالا داشته باشند، کارآمد و پرسرعت باشد. حافظه این دستگاه توان ذخیره یک میلیون اثر انگشت را برای 500 هزار نفر دارد و هم‌چنین داده‌های مربوط به تردد را تا  تعداد 3 میلیون، ثبت و نگه داری می‌کند. به علاوه اطلاعات ذخیره شده در آن با سرعت بالا قابل انتقال به کامپیوتر جهت مشاهده آسان‌تر هستند.

برند Lumidigm

شرکت HID GLOBAL به‌عنوان یکی از تولید‌ کنندگان خوش نام در زمینه محصولات بیومتریک شناخته می‌شود که محصولاتی با کیفیت و قابل اعتماد را به کاربران ارائه می‌دهد. برند Lumidigm نیز از زیرمجموعه‌های این شرکت مادر است و در طراحی و تولید سنسور‌های اثر انگشت خود از فناوری چند رسانه‌ای تصویر برداری بهره می‌برد.

دقت و کیفیت بالای تولیدات این برند باعث شده تا کاربرد زیادی در مراجع قانونی، ادارات مالی و یا بانک‌ها ( جهت شناسایی کاربران دستگاه‌های خودپرداز ) داشته باشد. در ادامه یکی از دستگاه‌های خوش‌نام این شرکت را معرفی خواهیم کرد، پس همراه ما باشید.

دستگاه  Lumidigm M301

از جمله دستگاه‌های اقتصادی و پرکاربرد در زمینه حضور و غیاب است که از روش و الگوریتیمی به روز برای این منظور استفاده می‌کند. LumidigmM301 از قدرت بالایی در تشخیص اثر انگشت‌هایی که مرطوب یا زخمی باشند، برخوردار است و این موضوع باعث شده تا با در نظر گرفتن قیمت مناسب آن، انتخابی کاربردی برای یک دستگاه حضور و غیاب باشد.

مزیت دیگر آن، قابلیت اتصال به کامپیوتر و یا کاربرد به صورت جداگانه است. نصب و راه‌اندازی Lumidigm M301 نیز بدون دردسر و به آسانی از طریق usb انجام می‌گیرد.

برند Virdi

تأسیس این برند به سال 2000 برمی‌گردد و شعبه مرکزی آن در شهر سئول کره جنوبی قرار دارد، اما در کشور‌های بزرگ نمایندگی فروش دارد. با وجود سابقه نه‌ چندان طولانی این شرکت، محبوبیت بالایی در میان کاربران حوزه تولیدات بایومتریک دارد.

در ابتدا آغاز به کار، محصولات این سرکت در زمینه حضور و غیاب و کنترل تردد، تنها شامل حسگر اثر انگشت بوده است، اما Virdi در جهت کسب رضابت مشتریان و بالا بردن سطح تولیدات خود، امکانات دیگری نیز به دستگاه‌های خود افزود که شامل دوربین تشخیص چهره، قابلیت شناسایی با کارت هوشمند و به کارگیری رمز ورود برای حضور و غیاب است.

کیفیت بالا، تعهد در ساخت محصولات به روز و کارآمد و سرعت در پردازش، باعث شده تا تولیدات این برند در شرکت‌های امنیتی و در موقعیت‌های حساس مورد استفاده قرار بگیرند.

دستگاه Virdi AC 7000

به عنوان یک ابزار پرکاربرد برای حضور و غیاب می‌توان از این دستگاه نام برد. ثبت و ذخیره اطلاعات با کیفیت و دقت بالا، از بزرگ‌ترین عامل‌های تماییز Virdi AC 7000 است.

رابط کاربری این دستگاه که سیستم اندورید است، به کاربر اجازه مدیریت تردد و هم‌زمان ثبت ساعات ورود و خروج را می‌دهد به علاوه این دستگاه به راحتی قابلیت اتصال به سیستم کامپیوتری را دارد. به کارگیری یک مانیتور تمام لمسی 5 اینچی در این دستگاه باعث شده تا امکان کنترل تردد از طریق خود دستگاه نیز قابل انجام باشد.

دوربین 3.1 مگاپیکسلی در کنار الگوریتم به روز، باعث شده تا داده‌های جمع آوری شده توسط Virdi AC 7000 بسیار قابل اعتماد و با کیفیت باشند و آن را در دسته‌بندی دستگاه‌های پیشرفته قرار دهد.

 

کدام دستگاه حضور و غیاب مناسب است ؟

پاسخ به این پرسش را می‌توان در انتظارات شما از یک دستگاه حضور و غیاب، یافت. پیش از خرید چنین دستگاهی می‌بایست محیطی که برای نصب آن در نظر گرفته‌اید مشخص باشد، میزان استفاده و کاربرد دستگاه را با توجه به تعداد پرسنل پیش‌بینی کنید و در نهایت هزینه‌ای را برای این خرید مشخص کنید.

با توجه به فاکتور‌های بیان شده و اطلاعات برند‌های مختلف، شما قادر خواهید بود بهترین گزینه را با توجه به نیاز خود شناسایی کنید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست