مقالات آموزشی

هولوگرام در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی چه کاربردی دارد؟

اگر می‌خواهید امنیت کارت‌های حوزه کاری خودتان را بالاتر ببرید، شناسایی افراد را به راحتی انجام دهید، باید از هولوگرام در کار خودتان استفاده کنید. صنعت نفت و گاز و…
What is the use of hologram in the oil, gas and petrochemical industry
زمان مطالعه : 7 دقیقه

اگر می‌خواهید امنیت کارت‌های حوزه کاری خودتان را بالاتر ببرید، شناسایی افراد را به راحتی انجام دهید، باید از هولوگرام در کار خودتان استفاده کنید. صنعت نفت و گاز و پتروشیمی نیز یکی از حوزه‌هایی به شمار می‌آید که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل حفظ امنیت آن اهمیت بسیاری دارد. همین موضوع سبب استفاده گسترده از هولوگرام در این صنعت برای اهداف‌گفته‌شده و بسیاری موارد دیگر می‌شود.

در این مطلب تعریف دقیق هولوگرام، انواع این لیبل امنیتی، مزیت‌هایش و کاربردهایش در این صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را برای شما به طور کامل انجام می‌دهیم تا به آگاهی کاملی در مورد آن‌ها برسید و بتوانید از آن‌ها به خوبی استفاده کنید.

هولوگرام به چه چیزی گفته می‌شود؟

هولوگرام یا تمام‌نگار برچسبی است که به شما امکان اضافه‌کردن آیتم‌های مختلف امنیتی و غیرامنیتی تصویری و سه‌بعدی را می‌دهد. برای ساخت این برچسب از تکنولوژی هولوگرافی و لیزر استفاده می‌شود. استفاده از این فناوری در ساخت این لیبل باعث می‌شود تا افراد نتوانند آن را به راحتی کپی یا جعل کنند.  این نوع برچسب امنیتی در برابر نور تغییر رنگ می‌دهد که این موضوع یکی از راه‌های شناسایی آن به شمار می‌رود. بازتاب نور، تصاویر موجود روی آن را به نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید به این طریق آن‌ها را ببینید.

سطح هولوگرام مسطح است و از پستی و بلندی‌های در سطح میکرون برخوردار است که با استفاده از فرآیندهای اپتیکی بسیار پیچده و ویژه به وجود آمده‌اند.

هولوگرام به چه روشی ساخته می‌شود؟

برای ساخت هولوگرام، ابتدا صفحه حاوی تصاویر را آماده می‌کنند و سپس پرتو لیزر را به آن می‌تابانند. پس از انجام این کار، بازتاب شی روی می‌نشیند و یک الگوی تداخلی را به وجود می‌آورد. اگر به این الگوی تداخلی میکروسکوپی به طور مناسب نور تابیده شود، حالت سه‌بعدی از تصویر موجود را در همان مکان اولیه بازسازی می‌کند.

به این ترتیب تصویر سه‌بعدی موردنظر روی یک فیلم به وجود می‌آید. امروزه تکنولوژی پیشرفت بسیار زیادی کرده است و ابزارهای میکرولیتوگرافیک پیشرفته به وجود آمده است که کمک می‌کند تا بتوان هولوگرام‌های بسیار دقیق و زیبا را تولید کرد و روانه بازار مصرفی نمود. این موضوع همچنین یکی دیگر از عوامل سخت‌کننده کپی‌برداری از آن‌ها به شمار می‌آید.

انواع هولوگرام موجود شامل چه مواردی است؟

با پیشرفت تکنولوژی تنوع هولوگرام‌های ساخت‌شده نیز بسیار بالارفته است. این موضوع باعث شده تا انواع مختلفی از آن وجود داشته باشد. در این قسمت قصد داریم، برخی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا با آن‌ها به طور کامل آشنا شوید.

بارکد هولوگرام

پس‌زمینه این بارکد سفید رنگ است و روی آن یکسری میله‌ها با اندازه‌های مختلف وجود دارد. اگر نیاز به خواندن این بارکدها داشتید، می‌توانید این کار را با استفاده از اسکنر موبایل خودتان به انجام برسانید و از این جهت مشکلی نداشته باشید. خواندن اطلاعات روی بارکد به شما کمک می‌کند تا متوجه اصل یا جعلی‌بودن محصول موردنظر نیز شوید. این نوع برچسب از انواع مختلفی تشکیل شده است که شامل بارکد هولوگرام از قبل آماده، بارکد هولوگرام ساده و بارکد هولوگرام چاپ‌شده بر‌روی محصول می‌شود

کارت پی‌وی‌سی هولوگرام‌دار

کارت پی‌وی‌سی هولوگرام‌دار به راحتی روی وسیله موردنظر شما می‌چسبد، اما به راحتی کنده نمی‌شود. همین موضوع باعث می‌گردد تا افراد نتوانند آن را به راحتی کپی کنند. این نوع هولوگرام را می‌توانید به صورت شفاف، تک‌رنگ و غیرشفاف تهیه کنید و در این جهت محدودیتی ندارید. از این نوع هولوگرام می‌توانید روی انواع مختلف کارت‌های پی‌وی‌سی RFid، مغناطیسی، مایفر و ترکیبی استفاده کنید.

هولوگرام کارت پی‌وی‌سی را به صورت دو و سه‌لایه انجام می‌دهند. در نوع سه‌لایه از پلی‌استر نیز علاوه بر پلی‌وینل‌کلراید استفاده می‌شود.

لیبل پلمپ

اگر کالایی را می‌خواهید به مکانی بفرستید و نیازی به برچسبی دارید تا بتوانید اصالتش را نمایش دهید، باید نسبت به تهیه لیبل پلمپ اقدام کنید. این برچسب به راحتی روی انواع مختلف پیچ‌ها، فاصله‌ی بین درب و بدنه قطعات الکترونیکی و دیگر محصولات می‌چسبد. این برچسب زیست‌تخریب‌پذیر است و از تنوع رنگ و طرح مختلفی برخوردار است که باعث جذابیت بیشترش می‌شود.

لیبل تخریب‌شونده

از نظر ظاهری، لیبل تخریب‌شونده تفاوتی با هولوگرام معمولی ندارد. اما تنها تفاوتش در تخریب‌شدنش در هنگام جدایش از سطح است. این موضوع به شما کمک می‌کند تا اطمینان پیدا کنید که کسی نتواند از یک لیبل دوبار استفاده کنید یا اقدام به جعل آن نماید. از این برچسب برای پلمپ اموال موجود در سازمان‎‌ها و شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنند. لیبل تخریب‌شونده مقاومت خوبی در برابر حرارت و آب دارد و در اثر مواجه با آن‌ها دچار آسیب خاصی نمی‌شود.

هات استامپ هولوگرام

این نوع هولوگرام دارای دو بخش مختلف است که یکی از آن‌ها پلاستیک پشتی و دیگر برچسب رنگی موجود روی آن است. این دو قسمت بدون فشار زیاد یا در معرض حرارت‌قرارگرفتن از یکدیگر جدا نمی‌شوند. به همین دلیل آن را از روی سطوح نمی‌توان به راحتی کند و برای انجام این کار به یک جسم تیز نیاز است. شما به راحتی می‌توانید روی هات استامپ هولوگرام اطلاعات مختلف را بچسبانید و از این جهت با محدودیت روبه‌رو نخواهید بود.

هولوگرام اسکرچ

پوشش هولوگرام اسکرچ بسیار زمخت است و برای مشاهده اطلاعات موجود روی آن باید این برچسب را با استفاده از یک جسم تیز خراش دهید.

هولوگرام رنگی

به هولوگرامی که در آن از ریز ساختارهای رنگی استفاده شود، هولوگرام رنگی گفته می‌شود. این رنگ‌ها توسط تفنگی به سمت برچسب خام پرتاب می‌شود تا کل فضای آن در بر بگیرد.

هولوگرام سریال‌دار

سریال‌های موجود روی این نوع هولوگرام می‌تواند به صورت عدد یا چیزهای دیگر باشد. برای آماده‌سازی هولوگرام سریال‌دار، از روش چاپی به جای لیزر استفاده می‌کنند، زیرا سرعت بسیار بیشتری دارد. همچنین خوانایی هولوگرام سریال‌دار آماده‌شده با روش چاپی، بسیار بیشتر است و دستگاه‌های مختلف می‌توانند آن‌ها را راحت‌تر تشخیص دهند.

Serialized hologram

هولوگرام شفاف

اطلاعات زیر هولوگرام شفاف به طور کامل مشخص است و شما می‌توانید آن‌ها را ببینید. به همین دلیل از آن می‌توان در جاهای مختلف کارت استفاده کنید و با مشکل خاصی روبه‌رو نشوید. برای استفاده از آن‌ها تنها کافی است، برچسب را از روی کاغذ روغنی یا همان کلیر بکنید و روی سطح موردنظر خودتان بچسبانید. جهت آماده‌کردنش، نیز دو روش چاپ گرم و سرد را به کار می‌گیرند.

هولوگرام نقش‌برگردان

به یکسری برچسب که شماره سریال‌های امنیتی روی آن وجود دارد، هولوگرام نقش برگردان گفته می‌شود. استفاده از این نوع هولوگرام باعث می‌شود تا امنیت کارت‌های شما به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

مزایا و قابلیت‌های هولوگرام چیست؟

مزایا و قابلیت‌های هولوگرام بسیار زیاد است که همین موضوع باعث می‌گردد تا از آن استفاده گسترده‌ای در صنایع مختلف شود. در این قسمت مهم‌ترین مزیت‌ها را به شما معرفی می‌کنیم و در مورد آن‌ها به طور کامل توضیحاتی می‌دهیم تا به آگاهی کاملی برسید.

ایجاد حس مثبت در افراد مختلف شاغل

تصاویر موجود روی هولوگرام سه‌بعدی است و از رنگ و تنوع بسیار بالایی برخوردار است. همین موضوع باعث می‌شود تا استفاده از آن روی کارت‌ها باعث می‌شود تا لباس کارکنان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی جذابیت بالایی پیدا کند و افراد حس خوبی از این جهت پیدا کنند که وجودش بسیار مهم است.

تایید ارزش کالا

با استفاده از هولوگرام می‌تواند به کالاهای ارسال‌‎شده از واحد خودتان اعتبار خاصی بدهید و به دیگر شرکت‌ها اعلام کنید که محصولات شما تنها با داشتن با این برچسب‌های خاص اصالت دارد. این موضوع همچنین کمک می‌کند تا شرکت‌های دیگر نتوانند از اعتبار برندتان سو استفاده کنند و رفته رفته جایتان را در بازار بگیرند.

آسان‌بودن نصب آن

شما به راحتی می‌توانید هولوگرام‌های مختلف روی کارت‌ها یا اموال موجود در شرکت‌های متعلق به حوزه نفت و گاز و پتروشیمی بچسبانید. این موضوع باعث می‌شود تا همه افراد بتوانند آن را به راحتی به کار بگیرند و از این جهت با مشکلی روبه‌رو نشوند.

راحتی نگهداری از آن

بسیاری از برچسب‌ها به راحتی از روی کارت‌ها کنده می‌شوند و حفظ و نگهداری آن‌ها بسیار سخت است. به همین دلیل بسیاری از کارمندان از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. این مشکل هنگام آماده‌سازی هولوگرام در نظر گرفته شده است و شما به راحتی می‌توانید این نوع برچسب امنیتی حفظ و نگهداری کنید.

افزایش امنیت

اگر به دنبال افزایش امنیت در شرکت نفتی یا گازی خودتان هستید، باید از هولوگرام استفاده کنید. زیرا امکان جعل و کپی آن وجود ندارد و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

کاربرد هولوگرام در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

کاربرد هولوگرام در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بسیار زیاد است که مهم‌ترین آن‌ها را برای شما در این قسمت از مطلب بیان خواهیم کرد.

جلوگیری از ورود افراد نامناسب به مکان‌های حساس

شرکت‌های و واحدهای نفت و گاز و پتروشیمی مکان‌های بسیار حساسی دارند که همه افراد نباید به آن‌ها وارد شوند. زیرا می‌توانند باعث بروز اتفاق ناگواری شوند یا ایجاد خرابی کنند. به همین دلیل از کارت‌های خاص با هولوگرام در این جهت استفاده می‌کنند. به دلیل وجود هولوگرام روی این کارت‌ها امکان جعلشان وجود ندارد و افراد نامناسب نمی‌توانند وارد این محیط‌ها شوند.

شناسایی افراد و احراز هویت آن‌ها

اموال و دستگاه‌های بسیار گران‌قیمتی در صنعت پتروشیمی و نفت و گاز وجود دارد. هر آن احتمال دزدیده‌شدن این موارد توسط افراد ناشناس وجود دارد، بنابراین باید به صورت جد جلوی ورودشان به مجموعه را گرفت. تنها راه این موضوع صادر‌کردن کارت‌های شناسایی با هولوگرام است که امنیت بسیار بالایی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را حفظ و نگهداری کرد.

چاپ جلد مجلات مختلف مربوط به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

برای اینکه مجلات مختلف مربوط به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را خاص کنند، روی هولوگرام می‌چسبانند. این موضوع باعث می‌شود تا مجله موردنظر به نام واحد موردنظر شناخته شود و کسی نتواند به استفاده از اعتبار آن بپردازد.

Printing the covers of various magazines related to the oil, gas and petrochemical industry

نشانه‌گذاری و نگهداری از قطعات صنعتی

قطعات صنعتی بسیاری در واحدهای مربوط به پتروشیمی و نفت و گاز وجود دارد که برای نگهداری بهتر آن‌ها باید یکسری موارد را استفاده کرد. یکی از این موارد هولوگرام است، زیرا امکان دسته‌بندی قطعات مختلف را به راحتی می‌دهد و اطلاعات آن قطعه صنعتی را می‌توان به راحتی اسکن هولوگرام به دست آورد و از این جهت با مشکلی روبه‌رو نشد.

شناسایی لوازم الکترونیکی متعلق به هر بخش به پتروشیمی

برای شناسایی لوازم الکترونیکی متعلق به هر بخش به پتروشیمی از هولوگرام استفاده می‌کنند. زیرا امکان شخصی‌سازی دارد و امکان فراهم‌کردن هولوگرام مختص هر بخش وجود دارد.

تأیید اعتبار گواهینامه صادر‌شده توسط واحد آموزش

گواهینامنه‌های بسیاری در دوره‌های آموزش مربوط به واحدهای مختلف پتروشیمی و نفت و گاز صادر می‌شود که برای اعتبار‌بخشیدن به آن‌ها و تایید اصالتشان هولوگرام‌های مختلف را به کار می‌گیرند.

کدگذاری لوازم آزمایشگاهی موجود در صنعت نفت

هولوگرام‌های سریال‌دار در هنگام کدگذاری لوازم آزمایشگاهی صنعت نفت و گاز کمک‌کننده است و در این جهت به طور گسترده استفاده می‌شود.

کاربرد هولوگرام را در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بشناسید

انواع مختلف هولوگرام‌ها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کاربردهای فراوانی دارند. در این مطلب به آن‌ها پرداختیم و به صورت مختصر و مفید آن‌ها را شرح دادیم تا به آگاهی کافی در این زمینه برسید.

شما می‌توانید برای خرید هولوگرام با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به فروشگاه اینترنتی فرزان کارت آسیا مراجعه کنید. زیرا هم تنوع محصولات بالایی دارد و هم از قیمت مناسبی برخوردار است.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست