مقالات آموزشی

چگونه کارت های هوشمند به دانش آموزان و دانشجوها کمک می‌کنند؟

کارت هوشمند، معمولاً یک نوع کارت پی وی سی است که حاوی یک تراشه رایانه ای تعبیه شده یا از نوع حافظه یا ریزپردازنده است که داده‌ها را ذخیره و…
How do smart cards help students
زمان مطالعه : 6 دقیقه

کارت هوشمند، معمولاً یک نوع کارت پی وی سی است که حاوی یک تراشه رایانه ای تعبیه شده یا از نوع حافظه یا ریزپردازنده است که داده‌ها را ذخیره و ارسال می‌کند. این داده‌ها معمولاً با مقدار، اطلاعات یا هر دو مرتبط هستند و در تراشه کارت، حافظه یا ریزپردازنده، ذخیره و پردازش می‌شوند. داده‌های کارت از طریق یک خواننده که بخشی از یک سیستم محاسباتی است، مبادله می‌شود.

شما می‌توانید کارت هوشمند را مانند یک “کارت اعتباری” با یک “مغز” در آن تصور کنید، مغز یک تراشه کامپیوتری جاسازی شده کوچک است. این کارت-رایانه را می توان برای انجام وظایف و ذخیره اطلاعات برنامه‌ریزی کرد، اما توجه داشته باشید که مغز کوچک است؛ به این معنی که قدرت کارت هوشمند بسیار کمتر از رایانه رومیزی شما است.

کارت‌های هوشمند نقش بیشتری در تأمین اجزای حیاتی امنیت سیستم برای تبادل داده در سراسر تقریباً هر نوع شبکه ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند از طیف گسترده ای از تهدیدات امنیتی، از بی‌دقتی در ذخیره رمزهای عبور کاربر گرفته تا هک های پیچیده سیستم، محافظت کنند.

یکی از مکان‌هایی که این کارت‌ها کاربرد زیادی دارند، مدارس و موسسات آموزشی هستند که در ادامه پیرامون آن صحبت می‌کنیم.

راهنمای جامع در مورد فناوری کارت های هوشمند

تراشه تعبیه شده در کارت با یک شماره شناسایی منحصر به فرد مختص به یک فرد (صاحب کارت) کدگذاری می‌شود. این تراشه تضمین می‌کند که اطلاعات دقیق دانش آموز یا کارمندی را که شناسه برای آن‌ها صادر شده است نگهداری شود. کارت‌ها در صورت تقاضا فعال و غیرفعال می‌شوند.

چرا کارت های هوشمند؟

کارت های هوشمند راحتی و امنیت هر تراکنش را بهبود می‌بخشد. آن‌ها ذخیره سازی امن هویت کاربر و حساب را فراهم می‌کنند. ثابت شده است که سیستم‌های کارت هوشمند نسبت به سایر کارت‌های قابل خواندن ، قابل اعتمادتر هستند. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری این کارت‌ها نسبت به دیگر کارت‌ها مناسب‌تر است. هزینه های مدیریت بازنشانی رمز عبور برای یک سازمان یا شرکت بسیار زیاد است، همین موضوع باعث می‌شود کارت های هوشمند به یک راه حل مقرون به صرفه در این محیط ها تبدیل شود.

کارت های چند منظوره همچنین می توانند برای مدیریت دسترسی به سیستم شبکه و ذخیره ارزش و سایر داده‌ها استفاده شوند. در سرتاسر جهان، مردم در حال حاضر از کارت های هوشمند برای طیف گسترده ای از کارهای روزانه استفاده می‌کنند.

کارت هوشمند مدرسه

کارت های هوشمند مدرسه اساساً کارت های هوشمندی هستند که در مدرسه برای مقاصد روزمره مدرسه استفاده می‌شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، کارت هوشمند به طور کلی یک کارت پی وی سی با یک تراشه تعبیه شده برای انواع مختلف کارها است. کارت‌های اعتباری و سیم کارت‌ها نمونه‌های بارز کارت‌های هوشمند هستند.

کارت هوشمند مدرسه بسیار باریک و براق است و می‌توان آن را همراه با کارت شناسایی مدرسه برچسب‌گذاری کرد. می‌توان از آن برای اهداف مالی و سایر اهداف مانند حضور و غیاب استفاده کرد.

می توانید از کارت هوشمند خود برای موارد زیر استفاده کنید:

  • وارد ساختمان‌های مدرسه/دانشگاه و پارکینگ‌ها شوید؛
  • وارد باشگاه مدرسه شوید؛
  • وارد کتابخانه شوید و کتاب امانت بگیرید؛
  • از خدمات چاپ و فتوکپی استفاده کنید؛

انواع کارت های هوشمند مورد استفاده در مدارس

کارت های تماس

این رایج ترین نوع کارت هوشمند است. این کارت باید با خواننده در تماس باشد تا اطلاعات کارت خوانده شود. دستگاه‌های خواننده از طریق یک کانکتور الکتریکی که به تراشه یکپارچه در کارت قرار دارد به آن متصل می‌شوند.

کارت‌های هوشمند تماسی دارای یک ناحیه تماس هستند که از چندین پد تماس (تراشه) با روکش طلا تشکیل شده است.

فرآیند رمزگذاری کارت هوشمند تماسی در یک نگاه

شخصی سازی داده ها (رمزگذاری) روی کارت های هوشمند به صورت یکپارچه برای دارنده کارت انجام می شود. این فرآیند با توجه به کارت هوشمند هدف، دارای فرآیندهای پیاده‌سازی و سطوح پیچیدگی متفاوت است. به طور کلی، مانند هر کامپیوتر دیگری، داده های باینری در یک مدار الکترونیکی کوچک نوشته می‌شوند.

کارت های بدون تماس

کارت‌های بدون تماس که به آن‌ها کارت‌های فرکانس رادیویی نیز گفته می‌شود، از یک تراشه و آنتن متشکل از حسگرها تشکیل شده‌اند که در کارت‌های PVC استاندارد بسته‌بندی شده‌اند، تراشه و آنتن کاملاً بدون هیچ گونه قسمتی در معرض دید قرار گرفته‌اند. امواج رادیویی اطلاعات را بین کارت هوشمند بدون تماس و کارتخوان برای تکمیل عملیات خواندن و نوشتن ارسال می‌کنند. خوانندگان همچنین دارای یک آنتن داخلی داخلی برای شناسایی کارت هوشمند برای برقراری ارتباط با آن هستند. آنتن ها از فرکانس‌های رادیویی برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. کارت‌های هوشمند بدون تماس کاربردهای مشابهی مانند کارت‌های هوشمند تماسی دارند، اما تراکنش‌های بین کارت و خواننده بسیار سریع و راحت است.

Contactless Cards

یک کارت هوشمند بدون تماس در برابر حمله‌های مختلف مقاوم م‌ کند، زیرا به منابع خارجی بالقوه آسیب پذیر وابسته نیست. به دلیل این ویژگی، کارت‌های هوشمند بدون تماس اغلب در برنامه‌های مختلف استفاده می‌شوند، مانند جاهایی که نیاز به حفاظت امنیتی و احراز هویت قوی است. برای امنیت بیشتر، می‌توان یک کارت هوشمند بدون تماس را با تلفن همراه همگام کرد تا تراکنش‌های بدون تماس را زمانی که دستگاه تلفن همراه در محدوده نیست، محدود کند و از استفاده از کارت در صورت سرقت جلوگیری کند.

یک کارت بدون تماس از چندین جزء تشکیل شده است:

  • یک تراشه (با فرستنده رادیویی)
  • یک آنتن
  • یک کارت پی وی سی چند لایه.

مدل های مختلفی از کارت ها (از ساده تا بسیار پیچیده) برای پشتیبانی از چندین برنامه وجود دارد. این تراشه فعال‌کننده اصلی کارت‌های پی وی سی بدون تماس است و تمام ارتباطات با خواننده و همچنین ذخیره‌سازی داده‌ها، رمزگذاری داده‌ها و امنیت دسترسی را کنترل می‌کند.

نحوه عملکرد کارت بدون تماس:

تعامل با خواننده

خواننده امواج الکترومغناطیسی را ارسال می کند که در صورت جفت شدن با آنتن کارت بدون تماس، میدان مغناطیسی ایجاد می کند. یک کارت غیرفعال از این میدان مغناطیسی برای دریافت انرژی استفاده می‌کند که برای تغذیه مدار تراشه استفاده می‌شود.

سپس تراشه این امواج را مدوله می‌کند و آن‌ها را به خواننده می‌فرستد که امواج جدید را به داده‌های دیجیتال قابل تشخیص تبدیل می‌کند. زمانی که کارت در فاصله 3 تا 10 سانتی متری خواننده قرار گیرد کار خواهد کرد. برخی از کارت‌های بدون تماس حتی از فاصله طولانی‌تری نیز کار می‌کنند.

مزایای کارت هوشمند مدرسه

پرداخت بدون نیاز به وجه نقد

یکی از بارزترین مزایای کارت های هوشمند مورد استفاده در مدارس، تراکنش های بدون نیاز به وجه نقد است. دانش‌آموزان می‌توانند هزینه‌های مدرسه خود را پرداخت کنند، پرداخت‌های غذاخوری و کتابفروشی  را با کارت هوشمند انجام دهند. این موضوع باعث می‌شود تا دانش‌آموزان نیاز به همراه داشتن پول نقد در مدرسه نداشته باشند.

مدیریت آسان مدرسه

با کارت های هوشمند، مسئولان مدرسه به راحتی می‌توانند دانش آموزان را مدیریت کنند. از آنجایی که هر کارت هوشمند دارای مشخصات دانش آموز مرتبط است، شناسایی فعالیت ها و ردیابی دانش آموزان در داخل محوطه مدرسه آسان می‌شود.

کنترل دسترسی

مدارس می توانند دسترسی دانش آموزان یا کارکنان منتخب را برای دسترسی به مناطق خاصی مانند آزمایشگاه ها، اتاق های اداری و دیگر مکان‌ها فراهم کنند. این امر مدیریت را نیز آسان‌تر می‌کند.

دوام و پایداری بیشتر کارت‌ها

برخلاف کارت‌های شناسایی سنتی، کارت‌های هوشمند مدرسه از پی وی سی بادوام ساخته شده‌اند و می‌توانند برای چند سال دوباره مورد استفاده قرار گیرند. این باعث صرفه جویی در هزینه می‌شود و همچنین به جلوگیری از دردسرهای توزیع کارت شناسایی جدید در هر ترم و سال کمک می‌کند.

مقرون به صرفه‌بودن

کارت های هوشمند با کارآمدتر کردن فرآیندهای مدرسه شما به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند.

برخورداری دانش‌آموزان از نماد شناسایی هوشمند

مشخصات کامل هر دانش آموز را می توان از طریق کارت هوشمند ذخیره کرد یا به آن دسترسی داشت. این باعث می‌شود تا کارهای مختلف مانند کنترل دسترسی و پرداخت هزینه با راحتی بیشتری امکان‌پذیر شود.

حضور و غیاب راحت‌تر

معلمان نیازی به صرف زمان برای حضور و غیاب نخواهند داشت. دانش‌آموزان فقط باید کارت‌های هوشمند خود را به کلاس‌های درس مدرسه ببرند تا حضورشان ثبت شود. معلمان و سایر کارکنان مدرسه می‌توانند حضور خود را مانند دانش آموزان با استفاده از کارت‌های هوشمند ثبت کنند.

مدیریت راحت‌تر کتابخانه‌ها

کارت‌های هوشمند از صدور و بازگرداندن کتاب‌های کتابخانه گرفته تا پیگیری سررسید و جمع‌آوری جریمه، مفید هستند.

مزیت‌های کارت هوشمند برای دانشگاه‌ها

خوابگاه‌ها و پردیس دانشگاه را یکپارچه می‌کند

کارت های هوشمند برای ایجاد کارت های پردیس راحت و یکپارچه برای دانشجویان و کارکنان استفاده می‌شود. با یک کارت شناسایی، دارندگان کارت می‌توانند  کتاب‌ها را چک کنند، غذا بخرند، در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنند و به خدمات و امکانات در سراسر دانشگاه دسترسی داشته باشند. یک کارت همه این کارها را انجام می‌دهد. و برخلاف سیستم‌های قدیمی مبتنی بر فیلم، سیستم‌ها یک پایگاه داده تصویر دیجیتالی قدرتمند به شما می‌دهند که می‌توانید برای ساخت فایل‌های الکترونیکی دانش‌آموزان و ایجاد فهرست کلاس‌ها، برنامه‌های اتوبوس و مجموعه‌ای از گزارش‌های مفید دیگر از آن استفاده کنید.

منبع درآمد مناسبی است و باعث کاهش هزینه‌های دانشگاه نیز می‌شود

به عنوان یک منبع درآمد پایدار و مستمر برای موسسه عمل می کند. سرمایه گذاری اولیه به ترتیب بالا خواهد بود زیرا سرمایه گذاری اضافی از نظر سخت افزار باید انجام شود. با این حال هزینه‌های مکرر فقط شامل هزینه کارت با هزینه های چاپ آن می‌شود. باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه برای موسسه می‌شود زیرا دیگر نیازی به هزینه‌کرد برای چاپ کارت‌ها در هر سال نخواهید داشت.

از کارت هوشمند در دانشگاه و مدارس خودتان استفاده کنید

همان‌طور که مشاهده کردید، کارت هوشمند مزیت‌های زیادی برای مدارس و دانشگاه‌ها دارد؛ به همین دلیل استفاده از این کارت‌ها به جای موارد سنتی می‌تواند برای این مراکز بسیار مفید باشد و بسیاری از فرآیندها را نیز بهبود قابل‌توجهی دهد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا از این کارت‌ها در مدارس و دانشگاه‌های خودتان استفاده کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع کارت هوشمند و خرید کارت تماسی و بدون تماس به فرزان کارت آسیا مراجعه کنید؛ زیرا هم قیمت مناسبی دارد و هم از تنوع بالایی در طرح برخوردار است.

منبع:

How Smart Cards Help Students and Educational Institutions

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست