مقالات آموزشی

کاربردهای فناوری RFID در انبارداری و لجستیک

چابکی و کارایی در انبارها برای عملکرد روان آن‌ها حیاتی است و یکی از آخرین نوآوری‌هایی که اکنون در این زمینه کمک‌کننده است، فناوری RFID است. فناوری RFID به طور…
RFID technology applied in a warehouse and logistics
زمان مطالعه : 5 دقیقه

چابکی و کارایی در انبارها برای عملکرد روان آن‌ها حیاتی است و یکی از آخرین نوآوری‌هایی که اکنون در این زمینه کمک‌کننده است، فناوری RFID است. فناوری RFID به طور قابل توجهی در سال های اخیر تکامل یافته است. این سیستم کدهای شناسایی را با استفاده از امواج رادیویی می‌خواند و خواندن آن‌ها را آسان می‌کند.

ما در این مقاله تجزیه و تحلیل پتانسیل، ویژگی ها و مزایا و معایب اصلی این فناوری وکاربرد آن در  انبارداری  و لجستیک را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

RFID چیست؟

RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) فناوری است که قادر است داده های ذخیره شده در یک ریزتراشه را از طریق سیگنال های فرکانس رادیویی منتقل کند. این شامل یک پروتکل تعریف شده است که اطلاعات را از راه دور با استفاده از تگ‌ها و کارت‌ها  ذخیره و بازیابی می‌کند.

RFID برای فرآیندهای انباداری یا مراکز توزیع ایده‌آل است؛ زیرا عملکردهای انجام شده در آن‌ها همیشه مربوط به محصولات و کالاهایی است که دارای برچسب‌هایی با اطلاعات لازم هستند. با استفاده از این فناوری نظارت بر کالاها و اطلاع از مبدا و مقصد آن‌ها ساده‌تر خواهد بود.

این داده ها فورا و بدون هیچ گونه دخالت انسانی شناسایی می شوند که باعث صرفه جویی عمده در زمان، کارایی و ایمنی می‌گردد.

کاربردهای RFID در انبارداری

تگ‌های RFID شناسایی، ردیابی و مدیریت محصول را در هر مرحله انبارداری تسهیل می‌کنند؛ زیرا انبارها به طور فزاینده‌ای به کارایی و چابکی بیشتری نیاز دارند. این سیستم امکانات بی نهایتی را به انبار ارائه می‌دهد. به غیر از کنترل کالا، فرآیندهای دیگری مانند ورود کامیون، تجهیزات جابجایی و غیره نیز قابل کنترل است.

مدیریت دارایی

این موضوع برای کنترل صحیح و ذخیره‌سازی انبار ایده‌آل است، به عنوان مثال، یک کامپیوتر متصل به فناوری RFID می‌تواند در زمان واقعی در کل انبار ببیند که آیا موجودی در شرف تمام شدن است یا در سطح بهینه است.

جمع‌آوری داده

مزیت بزرگ تراشه‌های RFID این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی آن‌ها را می‌توان در هر زمان تغییر داد. اگر مکان محصول تغییر کند یا در مکانی با دمای لازم ذخیره شود، تراشه قادر خواهد بود تشخیص دهد که آیا این دما تغییر می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همیشه به درستی ذخیره می‌شود.

امنیت

با استفاده از این فناوری می‌توان خطر ضرر، تاخیر یا حتی سرقت را بسیار کم کرد. بسیاری از شرکت ها از این فناوری در انبار خود استفاده می‌کنند تا خطاها در فرآیندهای لجستیک را به حداقل برسانند و ایمنی و قابلیت اطمینان را در زنجیره تامین برای مشتریان خود بهبود بخشند.

مزایای RFID در انبارداری

فناوری RFID طیف گسترده‌ای از مزایای را برای انبارها فراهم می‌کند. اگر فرآیندها برای افزایش سودآوری خودکار شوند، عملیات آنها بهبود می‌یابد و این کار باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. برخی از مزایای اصلی استفاده از سیستم های RFID در انبارداری عبارتند از:

Advantages and benefits of RFID in a warehouse

سفارشی سازی محصول

به لطف داده‌های جمع‌آوری شده در تراشه RFID موجود در هر محصول، می‌توان محصولات را به راحتی سفارشی‌سازی کرد. بر این اساس، اطلاعات مربوط به هر واحد در حال حرکت در زنجیره تامین همواره کنترل و متمرکز است که این کار باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری را ساده‌تر شود.

چابکی و صرفه جویی در زمان

این فناوری کارایی تمام فرآیندها را در مقایسه با روش های سنتی به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. علاوه سبب می‌گردد تا کارگران بتوانند در زمان خودشان صرفه‌جویی کنند؛ زیرا انبار و توزیع محصول به صورت خودکار انجام می‌شود. این یکی از مزایای اصلی RFID است.

ثبت خودکار محصولات

زمانی که تمامی محصولات موجود در انبار با استفاده از این فناوری ثبت شوند، فرآیندهای ورودی و خروجی، انقضا، خطاها و … به صورت خودکار انجام می‌شود. این امر کل فرآیند را سرعت می‌بخشد و خطاها را از انتخاب محصول تا ارسال به مشتری کاهش می‌دهد.

امکان ردیابی

محصولات همیشه تحت کنترل خواهند بود و به لطف GPS داخلی آن‌ها، شناسایی و مکان یابی کالاها بدون نیاز به خط بصری بین خواننده و برچسب، سریع و آسان خواهد بود.

اصالت و صحت‌سنجی محصولات

هر محصول اطلاعات منحصر به فرد خود را دارد که به آن صحت و اصالت می‌دهد. این یکی از مزایای اصلی فناوری RFID است.

معایب احتمالی استفاده از RFID در لجستیک

اگرچه به طور کلی این فناوری‌ها مزیت‌هایی را ارائه می‌کنند؛ اما با تمام نوآوری‌ها، یک سری چالش‌ها و مشکلات را نیز به همراه دارند که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید:

هزینه نصب بالا

پیاده سازی این فناوری از ابتدا در انبار نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه قابل توجهی دارد. این فناوری به وسایل و ابزارهای گران‌تر و پیچیده‌تر مانند نرم‌افزار موجودی RFID، خوانندگان RFID ثابت یا قابل حمل، برچسب‌ها و تراشه‌های RFID و غیره نیاز دارد.

علاوه بر این، هنگام نصب فناوری های جدید، همیشه باید هزینه ها و زمان آموزش کارکنان انبار را در نظر بگیریم.

هزینه‌های به روز رسانی مداوم

برای حفظ اثربخشی این نوع تجهیزات خودکار، تعمیر و نگهداری و به روز رسانی مداوم مورد نیاز است که مستلزم هزینه مداوم است.

تداخل در تگ های RFID

هنگام کار در آب و هوای مرطوب یا احاطه شده توسط بسیاری از محصولات فلزی، برچسب ها ممکن است به درستی کار نکنند. آن‌ها همچنین می توانند بر امواج رادیویی خارجی تأثیر بگذارند و تداخل ایجاد کنند و عملکرد آنها را کاهش دهند.

علاوه بر این، برخی از مواد مایع یا فلز با این برچسب ها ناسازگار هستند و اجازه عبور اطلاعات از آنها را نمی‌دهند. هنگامی که تعداد زیادی برچسب در یک مکان وجود داشته باشند، آن‌ها می‌توانند دچار خطا شوند؛ زیرا سیگنال‌های مختلف می‌توانند خوانش‌ها را منحرف کنند.

برای به کارگیری فناوری RFID در انبار باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

اگرچه پیاده سازی فناوری RFID هزینه زیادتری نسبت به روش‌های دیگر دارد، اما مزایایی که ارائه می‌دهد آن را ارزشمند می‌کند. هنگام اجرای هر پروژه جدید در تاسیسات انبار، مهم است که بدانیم چرا به آن پروژه نیاز داریم و اهداف ما چیست. برنامه ریزی خوب نیز از ابتدا تا انتها ضروری است.

در ادامه نکاتی را به شما می‌گوییم تا بتوانید این فناوری به درستی در انبارداری شرکت خودتان به کار بگیرید و در این زمینه مشکلی نداشته باشید:

انبار و مدیریت آن را بشناسید

این مرحله حیاتی خواهد بود زیرا لازم است ویژگی های فیزیکی انبار، فرآیندهایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند و مواردی که نیاز به بهبود دارند را به طور دقیق بشناسید.

کالاها و نیازهای مورد نیاز را بشناسید

ممکن است که برخی از فرآیندهای مدیریت انبار، اطمینان از عدم کمبود کالا یا خروج محصولات قدیمی از انبار و بهبود قابلیت ردیابی محصول نیاز به بهبود داشته باشد. پس از دانستن اینکه محل و. چگونگی بهبود، باید اهداف خود را تعیین کنید.

انتخاب راه‌حل مناسب

در اینجا ما باید تصمیم بگیرید که چه نوع راه‌حلی را پیاده سازی کنید، چه نوع برچسب‌گذاری RFID انتخاب شود، چه نوع خواننده‌هایی استفاده گردد، آیا پرینتر RFID ضروری هستند و آنتن مناسب، پورتال ها و دروازه های RFID، و موارد دیگر باید انتخاب کنید.

فناوری RFID برای انبارداری به کار بگیرید

بعد از اینکه همه چیز به خوبی برنامه‌ریزی و سازماندهی شد، زمان نصب می‌رسد که به طور کلی سریع و ساده است. داشتن اتصالات شبکه خوب ضروری است؛ زیرا تمام این فناوری برای خواندن و انتقال اطلاعات به اتصال به شبکه نیاز دارند. وقتی همه چیز آماده است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید که همه چیز به خوبی کار می‌کند و اپراتورها را به درستی آموزش دهید تا بدانند چگونه با تجهیزات جدید کار کنند. به این صورت شما می‌توانید از این فناوری در انبارداری خودتان استفاده کنید.

شما می‌توانید برای خرید تگ، آنتن و ریدر RFID به فرزان کار آسیا مراجعه کنید. تنوع برندها و محصولات موجود در این فروشگاه بسیار زیاد است و قیمت آن نسبت به دیگر فروشگاه مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تر است. در صورت وجود هرگونه سوال نیز می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در سایت استفاده کنید تا با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

منبع:

RFID technology applied in a warehouse and logistics

 

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست