مقالات آموزشی

کارت اسمارت چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت اسمارت یا هوشمند چیست؟ کارت اسمارت را تحت نام‌های هوشمند و تراشه‌دار نیز می‌شناسند؛ بررروی این کارت‌ها مدار مجتمع قرار گرفته است که اجازه می‌‎دهد تا بتوان از آن‌ها…
What is a smart card
زمان مطالعه : 4 دقیقه

کارت اسمارت یا هوشمند چیست؟

کارت اسمارت را تحت نام‌های هوشمند و تراشه‌دار نیز می‌شناسند؛ بررروی این کارت‌ها مدار مجتمع قرار گرفته است که اجازه می‌‎دهد تا بتوان از آن‌ها به جای پول در سیستم‌های مختلف امنیتی، رایانه‌ای و شناسایی استفاده کرد. اتصال طلایی یا همان مدار مجتمع موجود برروی این نوع از کارت‌ها اجازه خوانش آن‌ها توسط کارت‌خوان‌های مناسب را می‌دهد؛ این کارت‌ها همچنین دارای حافظه داخلی هستند و امکان ذخیره اطلاعات برروی آن‌ها به راحتی وجود دارد و از این نظر با محدودیتی روبه‌رو نخواهید شد.

این کارت‌ها از دو ویژگی امنیت بالا و راحتی حمل برخوردار هستند که باعث می‌شود تا نسبت به دیگر کارت‌ها متمایز شوند. مجموعه‌های مختلف مانند بانک‌ها، مراکز مخابراتی، سازمان‌های دولتی، مراکز بهداشتی، مراکز ارائه خدمات، مراکز آموزشی و مراکز تفریحی از این کارت‌ها برای کاربردهای مختلف خودشان استفاده می‌کنند.

از چه زمانی کارت هوشمند اسمارت بوده است؟

تولید و گسترش استفاده از کارت‌های پی‌وی‌سی از سال 1950 میلادی آغاز شد؛ این کارت‌ها به علت تحمل تنش فیزیکی بالا و برخورداری از مقاومت مناسب در شرایط آب و هوایی مختلف، رفته رفته جای کارت‌های کاغذی را گرفتند. نخستین کارت اسمارت پرداخت در سال 1950 توسط Diner Club ساخته شد؛ البته تعداد کارت‌های تولیدی بسیار اندک بود و برای اعضای ویژه آن ساخته شده بود تا به جای پرداخت پول نقد، از این کارت استفاده کنند.

بعدها، شرکت‌های ویزاکارت و مسترکارت وارد میدان شدند و کارت‌هایی را برای ذخیره‌سازی داده مشتریان ساختند؛ این شرکت‌ها کم کم به کارت‌های خودشان قابلیت پرداخت و اعتباری بودن را نیز اضافه‌کردن تا آن‌ها بتوانند بااستفاده از آن‌ها، کارهای مختلف خودشان را به انجام برسانند.

ظهور و کاربرد این کارت‌ها در مخابرات نیز به سال 1984 میلادی بازمی‌گردد؛ در این سال شرکت Postes, télégraphes et téléphones فرانسه موفق به ساخت اولین کارت تلفن شد تا افراد بتوانند بااستفاده از آن در خیابان‌ها نیز امکان تماس‌گرفتن با افراد مختلف را داشته باشند و از این بابت بامشکلی رو‌به‌رو نباشند.

کارت هوشمند در ایران

در ایران نیز، بانک ملی برای اولین‌بار کارت اسمارت را جهت تولید کارت‌های بانکی خودش به کار گرفت؛ به این صورت استفاده از این کارت‌ها نیز در کشور ما نیز آغاز شد.

انواع کارت اسمارت یا هوشمند شامل چه مواردی است؟

در قسمت قبل، چیستی و تاریخچه کارت اسمارت یا هوشمند را به شما گفتیم و کمی در مورد آن‌ها توضیحاتی را ارائه دادیم؛ اما در این قسمت قصد داریم، در مورد انواع کارت اسمارت یا هوشمند صحبت کنیم و تفاوت‌های آن‌ها را برایتان بیان کنیم تا به آگاهی کاملی در این زمینه برسید و ابهام یا سوالی در این زمینه برای شما باقی نماند؛ پس تا انتهای این قسمت ما را همراهی کنید.

What are the types of smart cards

کارت‌های حافظه تماسی (Contact Memory Card)

ظاهر کارت‌های حافظه تماسی (Contact Memory Card) شبیه کارت‌های مغناطیسی معمولی است؛ اما داخل این کارت‌ها با آن‌ها متفاوت است؛ زیرا کارت حافظه تماسی برخلاف انواع معمولی، یک ریزپردازنده در داخل خودشان دارند؛ اطلاعات موجود برروی این ریزپردازنده به راحتی قابل تغییر نیست و همین موضوع باعث افزایش امنیت آن‌ها نسبت به کارت‌های مغناطیسی می‌شود.

تنها کارتخوان‌هایی می‌توانند اطلاعات موجود برروی ریزپردازننده را بخوانند که اعتبارشان مورد تأیید قرار گرفته باشد؛ در واقع این ریزپردازنده همانند یک کامپیوتر کوچک می‌کند و امنیت بسیار بالایی را به شما هدیه می‌کند.

کارت‌های حافظه بدون تماس (Contact-less Memory Card)

این کارت‌ها نیز از نظر ویژگی‌های مانند نوع باتماس هستند؛ ریزپردازنده دارند و از امنیت بالایی نیز برخوردار هستند؛ تنها تفاوت این نوع کارت‌های اسمارت، در نوع اتصالشان است؛ زیرا برای خوانش کارت‌های باتماس به نزدیک‌کردن کارت به کارتخوان نیاز بود؛ اما این نوع از کارت‌ها از راه دور نیز قابلیت خوانش بالایی دارند.

کاربردهای کارت هوشمند چیست؟

پس از اینکه با انواع کارت هوشمند آشنا شدید؛ نوبت آن است که در مورد کاربردهای کارت اسمارت نیز توضیحاتی را برای شما بیان کنیم تا بدانید مجموعه‌های مختلف از آن‌ها در چه جاهایی و برای چه مقاصدی استفاده می‌کنند.

پرداخت الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای کارت اسمارت، پرداخت الکترونیکی است؛ به طور مثال در حال حاضر از این نوع از کارت‌ها برای پرداخت‌های مترو و اتوبوس استفاده می‌شود یا برای تولید کارت‌های بانکی آن‌ها را به کار می‌گیرند.

امنیت

از این کارت‌های در حوزه‌های امنیتی نیز، به طور گسترده استفاده می‌شود؛ به طور مثال برای شناسایی و رمزنگاری‌ها آن‌ها را به کار می‌گیرند.

سلامت الکترونیک

این نوع از کارت‌ها، قادر به ذخیره اطلاعات هستند و همین موضوع کمک می‌کند تا بتوان از آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعا مهم استفاده کرد؛ به عنوان مثال می‌توان اطلاعات بیمار را برروی آن‌ها ریخت و به نوعی برای این افراد پرونده سلامت الکترونیک همراه ساخت تا دکتر بتواند به سرعت به سابقه بیمار خودش دسترسی داشته باشد و از اطلاعات جهت بهبود او استفاده مناسب را ببرد.

مدیریت مشتریان

تعداد مشتریان زیاد باعث می‌شود تا مدیریت مجموعه‌ها بسیار سخت شود. این کارت‌ها ابزاری برای مدیریت مشتریان و افزایش وفاداری آن‌ها به فروشگاه است؛ به عنوان مثال شما می‌توانید تخفیف‌هایی را برای مشتریان خاص خودتان در نظر بگیرید و برای شناسایی از کارت اسمارت باشگاه استفاده کنید؛ زیرا این کارت اطلاعات مختلف مشتری را برروی خودش ذخیره دارد و امکان این کار را به شما خواهد داد.

کنترل رفت و آمد به داخل مجموعه‌های مختلف

کنترل رفت و آمد در مجموعه‌های امنیتی بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد؛ زیرا ورود افراد نادرست می‌تواند باعث بروز اتفاق‌های ناگواری شود؛ اما برای انجام این کار باید از کارت اسمارت استفاده کرد؛ زیرا امکان ذخیره اطلاعات را دارد و به کارت‌خوان اجازه می‌دهد تا بتواند شناسایی را به خوبی و درستی انجام دهد؛ این کاربرد یکی از مهم‌ترین استفاده‌های این نوع از کارت‌ها به شمار می‌آید.

کارت هوشمند یا اسمارت را به طور کامل و دقیق بشناسید

این نوع از کارت‌ها، کاربرد فراوانی دارند و قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف را دارند؛ کارت اسمارت نسبت به نوع مغناطیسی امنیت بالاتری دارد و می‌تواند اطلاعات مختلف را برروی خودش ذخیره کند و در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که از آن‌ها استفاده کنید.

شما می‌توانید برای خرید اسمارت کارت، به سایت فرزان کارت آسیا مراجعه کنید؛ یا بااستفاده از شماره‌های موجود با ما تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست