مقالات آموزشی

کارت بدون تماس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کارت‌های بدون تماس، کارت‌هایی هستند که برای خواندن اطلاعات آن‌ها نیازی به چسباندن کارت به دستگاه کارتخوان نیست و امکان خوانش آن‌ها از فاصله‌های معینی وجود دارد. این کارت‌ها دارای…
کارت بدون تماس
زمان مطالعه : 5 دقیقه

کارت‌های بدون تماس، کارت‌هایی هستند که برای خواندن اطلاعات آن‌ها نیازی به چسباندن کارت به دستگاه کارتخوان نیست و امکان خوانش آن‌ها از فاصله‌های معینی وجود دارد. این کارت‌ها دارای کاربردهای بسیاری هستند و انواع مختلفی دارند.
در این مقاله قصد داریم، در مورد این کارت‌ها، دلایل استفاده از آن‌ها، مزایا و کاربردهای کارت بدون تماس و انواع مختلف آن‌ها بپردازیم تا در این جهت آگاهی شما را بالا ببریم و بتوانیم به سوالات احتمالی شما به طور کامل و دقیق پاسخ دهیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا آشنایی کاملی نسبت به این موارد پیدا کنید.

کارت بدون تماس چیست؟

قبل از هر چیزی قصد داریم، در مورد چیستی کارت‌های بدون تماس صحبت کنیم. در واقع این نوع از کارت‌ها، یک نوع از همان کارت‌های پی وی سی چند لایه هستند که لایه اول و آخر آن‌ها توسط پرینتر‌های کارت پی وی سی آماده می‌شود و در وسط این دو لایه یک چیپست یا سیم‌پیچ نازک قرار گرفته است که وظایفی مهمی مثل ذخیره اطلاعات و برقراری اتصال با کارتخوان موردنظر را بر عهده دارد و این موارد را به خوبی انجام می‌دهد.

چرا باید از کارت بدون تماس استفاده کرد؟

بعد از این که با ماهیت کارت بدون تماس یا کارت مایفر آشنا شدید، نوبت آن است که دلایل استفاده از این کارت‌ها را بدانید تا خیالتان بابت استفاده از آن‌ها راحت شود. به همین دلیل در این قسمت قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم.

دلایل استفاده از کارت بدون تماس چیست؟

  • جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش سرعت
    در مکان‌هایی که مانند اتوبوس‌های درون شهری یا مترو‌ها یا دیگر مکان‌ها که ازدحام جمعیت زیاد است، کارت بدون تماس می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و لازم است که از این نوع کارت استفاده کرد. زیرا می‌تواند روند حرکت افراد و خوانش اطلاعات کارت را به حد قابل توجهی افزایش دهد و از اتلاف وقت جلوگیری نماید.
  • امنیت بالا
    کارت‌های بدون تماس از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند، زیرا شما می‌توانید به راحتی این کارت‌ها را رمزگذاری کنید و از اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها اطمینان کامل را داشته باشید و از این بابت هیچگونه نگرانی نداشته باشید.
  • ذخیره اطلاعات مهم بر روی کارت
    چیپست‌ها یا سیم‌پیچ‌های موجود بر روی انواع مختلف کارت بدون تماس، قابلیت ذخیره اطلاعات را دارد و شما بدون دغدغه و به راحتی می‌توانید مهم‌ترین اطلاعات مربوط به خودتان را بر روی این کارت‌ها ذخیره کنید، از آن‌ها در مواقع لزوم بهره کافی را ببرید و از این بابت با محدودیت خاصی مواجه نباشید.

 

کارت بدون تماس

کاربرد کارت بدون تماس چیست؟

بعد از اینکه با دلیل‌های مختلف استفاده از کارت بدون تماس آشنا شدید، نوبت آن است که بدانید مهم‌ترین کاربردهای کارت بدون تماس چیست و در چه مواردی قابل استفاده است. با ما همراه باشید تا این کاربردها را به طور کامل بشناسید و ابهامی در این زمینه نداشته باشید.

پرداخت غیر نقدی حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی امروزه در شهرها نقش بسیار پررنگی بازی می‌کند و در کم‌کردن ترافیک شهری نقش به سزایی را ایفا می‌نماید که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای پرداخت در حمل و نقل عمومی، می‌توان از پرداخت نقدی و هم از پرداخت غیر نقدی استفاده کرد که پرداخت نقدی با ظهور کووید-19 به پستو رفته است و کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای پرداخت غیرنقدی نیاز به استفاده از کارت است که کارت بدون تماس می‌تواند در این زمینه قابل استفاده باشد و در این جهت مورد کاربرد قرار گیرد. زیرا دارای حافظه داخلی و امنیت بالا است و می‌توان اطلاعات مختلف را بر روی این کارت ذخیره کرد.

استفاده به عنوان کارت باشگاه مشتریان

سازمان، ادارات و شرکت‌های خصوصی برای ارائه دادن خدمات به مشتریان خودشان از کارت باشگاه مشتریان استفاده می‌کنند. این کارت‌ها باید دارای حافظه مناسبی باشد، امنیت بالایی داشته باشد تا بتواند از اطلاعات موجود مشتریان حفاظت کند و قابلیت رمزگذاری کند.

کارت بدون تماس دارای این قابلیت‌ها است و می‌تواند به راحتی این امکانات را به شما ارائه دهد، خیال شما را از این بابت و خدمات‌دهی مطلوب به افراد باشگاه مشتریان راحت کند و دغدغه‌های شما در این زمینه را به طور کلی از بین ببرد.

استفاده به عنوان کارت شناسایی کارکنان

کارمندان ادارت و سازمان‌های مختلف دارای کارت شناسایی هستند که از آن برای ثبت حضور و غیاب خودشان، شناسایی توسط مراجعه‌کنندگان و دیگر موارد استفاده می‌کنند. اطلاعات کارمندان بر روی این کارت‌ها ذخیره می‌شود، بنابراین، کارت‌ها باید دارای میزان فضای ذخیره‌سازی خوبی باشند و همچنین قابلیت خوانش از راه‌دور و توسط انواع مختلف کارتخوان‌ها را داشته باشند.

کارت بدون تماس دارای قابلیت‌های لازم برای این کار است و سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف می‌توانند از این نوع کارت به عنوان کارت شناسایی کارکنان مختلفشون استفاده کنند و کار خودشان در این زمینه راحت‌تر و سریع‌تر کنند.

استفاده به عنوان کارت ورود و خروج به اتاق هتل

درب ورود و خروج هتل‌های مختلف، امروز به صورت الکترونیکی است که برای ورود و خروج به آن‌ها شما نیاز به کارتی دارد که به راحتی توسط کارتخوان درب خوانده شود و بتواند اطلاعات لازم برای ورود را به سمت کارتخوان الکترونیک انتقال دهد.

کارت بدون تماس، دارای چنین امکانی است و به راحتی به شما در ورود و خروج به اتاق‌های مختلف هتل کمک می‌کند و نیاز شما در این زمینه خاص را از بین می‌برد که کاربردی و بسیار مهم به شمار می‌آید.

استفاده به عنوان کارت پرداخت پارکینگ

با بزرگ‌شدن شهر‌ها و کم‌شدن جای پارک، پارکینگ‌های عمومی بسیاری در سطح شهرها به وجود آمدند. این پارکینگ‌ها برای پرداخت هزینه ماندن خودرو در پارکینگ از کارت استفاده می‌کنند. یکی از گزینه‌های مناسب برای این استفاده، کارت بدون تماس است، زیرا قابل خواندن از راه‌دور است و همین امر لزوم ارائه کارت به اپراتور و کندی کار را از بین می‌برد و باعث افزایش سرعت می‌گردد.

این کارت‌ها به غیر از کارت پرداخت پارکینگ، می‌تواند جهت ورود و خروج در پارکینگ‌هایی که دارای آنتن RFid هستند، قابل کاربرد و استفاده است و از این جه نیز محدودیتی ندارد.

کارت بدون تماس

کارت بدون تماس دارای چه انواعی است؟

تا اینجای مطلب، با چیستی استفاده از کارت‌های بدون تماس، چرایی استفاده از آن‌ها و کاربردهای این نوع از کارت‌ها به طور کامل آشنا شدید. اما در این قسمت قصد داریم، انواع کارت بدون تماس را به شما معرفی کنیم و در مورد هر کدام از آن‌ها شرح و توضیح کوتاهی به شما بدهیم تا ابهامی برای شما باقی نماند.

کارت تماس بدون تماس با فرکانس 125 کیلوهرتز

اولین کارت‌ بدون تماس، کارت با فرکانس 125 کیلوهرتز است. این کارت‌ها توسط کارتخوان‌هایی که توانایی پشتیبانی از فرکانس 125 کیلوهرتز را دارند، قابل خوانش هستند و می‌توانند بدون تماس یا کشیدن اطلاعات را به کارت مورد نظر انتقال بدهند.

کارت بدون تماس با فرکانس 13.56

شما می‌توانید خواندن این کارت‌ها را توسط کارتخوان‌هایی که توانایی شناسایی فرکانس 13.56 مگاهرتز را دارند، انجام دهید و از این نظر مشکلی نداشته باشید.

 

نحوه خوانش کارت بدون تماس توسط دستگاه کارتخوان چگونه است؟

نحوه خوانش کارت بدون تماس موضوع دیگری است که باید به آن بپردازیم و در موردش به طور کامل و دقیق صحبت کنیم. پس این بخش مقاله را از دست ندهید.

به طور کلی نحوه خوانش این کارت‌ها به این صورت است که کارتخوان با توجه به فرکانس کارت مورد نظر می‌تواند، تا فاصله معینی کارت را شناسایی کند و از طریق فرکانس با آن‌ ارتباط برقرار کند و اطلاعات موجود بر روی چیپ کارت را بخواند و آن را با اطلاعات خودش تطبیق دهد تا صحت این اطلاعات را بسنجد. بعد از صحت‌سنجی کارتخوان اجازه عبور، ثبت یا هر کاربرد دیگری را به شما با استفاده از کارت موردنظر می‌دهد.

 

کارت بدون تماس را به طور کامل بشناسید

کارت‌های بدون تماس دارای سرعت زیاد و کاربردهای فراوانی هستند که باعث شده است تا استفاده از آن‌ها روز به روز گسترش داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم، این کارت‌ها را به طور کامل معرفی کنیم، دلیل‌های استفاده از آن‌ها را بگوییم و در مورد دیگر موارد مربوط به آن‌ها به طور کامل صحبت نماییم. در قسمت نظرات به ما بگویید که آیا از این نوع کارت‌ها استفاده می‌کنید یا خیر؟

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست