مقالات آموزشی

کارت هوشمند در پرونده الکترونیک بیماران چه کاربردی دارد؟

کارت هوشمند یکی از ابزاری است که می‌تواند برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز برای پرونده پزشکی به کار بیاید. به همین دلیل دولت در سال‌های تصمیم گرفت تا از این ابزار…
کارت هوشمند
زمان مطالعه : 6 دقیقه

کارت هوشمند یکی از ابزاری است که می‌تواند برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز برای پرونده پزشکی به کار بیاید. به همین دلیل دولت در سال‌های تصمیم گرفت تا از این ابزار برای پیشبرد اهداف پرونده پزشکی استفاده کند و با استفاده از آن محدودیت‌های خودش را به مقدار زیادی کاهش دهد.

اما کاربردهای کارت هوشمند در این پرونده چیست که باعث ترغیب دولت به استفاده از آن می‌گردد؟

این سوالی است که در این مطلب قصد داریم به آن پاسخ دهیم و به شما بگوییم، کارت هوشمند در پرونده الکترونیک بیماران چه کاربردی دارد تا با آن‌ها به طور دقیق آشنا شوید و در مورد آن‌ها اطلاعات لازم را بدانید. پس تا انتهای این مطلب همراه باشید تا از این موارد به خوبی آگاه شوید.

پرونده الکترونیک بیماران چیست؟

قبل از اینکه به سراغ کاربرد کارت هوشمند در این پروند برویم، بهتر است که ماهیت پرونده و چرایی آن را به طور کامل برای شما توضح دادیم تا بدانید چرا باید اصلا باید چنین پرونده‌ای تشکیل شود و چه کاربردی برای افراد به ارمغان می‌آورد.

پرونده پزشکی یک پرونده عادی است که در زمان مراجعه به دکتر و درمانگاه برای شما تشکیل می‌شود. در این پرونده یکسری اطلاعات و روند درمان شما به طور کامل ثبت می‌شود تا بتوان از آن در مواقع بعدی استفاده کرد و بیماری‌ها را زود‌تر تشخیص داد و از به کار رفتن راهکارهای غیرمفید جلوگیری کند.

اطلاعات موجود در پرونده الکترونیک بیماران شامل موارد زیر است:

  • زمان مراجعه شما به کلینیک چه زمانی بوده است و روند درمان خودتان از کی شروع کرده‌اید؟
  • مراحل درمان شما به چه صورتی است، در کدام مرحله از آن قرار دارید و بعد از طی‌کردن این مرحله به سوی چه چیزی حرکت می‌کنید؟
  • چه داروهایی را در طول درمان استفاده کرده‌اید، چه اثراتی بر روی شما گذاشته است و اینکه آیا سبب درمان عارضه شما گشته است یا خیر؟
  • پرداخت هزینه بیمارستان را به چه نحوی انجام داده‌اید، آیا بیمه داشته‌اید یا به صورت آزاد درمان خود را انجام داده‌اید؟
  • مشخصات فردی شما چیست؟
  • آیا در بستگان نزدیک شما سابقه چنین بیماری وجود داشته است یا خیر؟
  • تا به حال تحت نظر کدام پزشکان بوده‌اید و آن‌ها چه درمان‌هایی را برای شما تعیین کرده‌اند؟
  • چه آزمایش‌های را برای تشخیص بیماری خودتان به انجام رسانده‌اید و نتایج آن‌ها چه بوده است؟
  • و…

این موارد نمونه‌ای از اطلاعات موجود در پرونده پزشکی بیماران است. اما اطلاعات تنها به این موارد ختم نمی‌شود و کلیه اطلاعات فردی و مربوط به بیماری و درمان شما را در بر می‌گیرد.

 

چرا باید هر فرد باید پرونده الکترونیک داشته باشد؟

پرونده الکترونیک بیماران یک منبع بزرگ اطلاعاتی برای پزشکان است که به آن‌ها کمک می‌کند تا در لحظه و به صورت آنلاین متوجه سابقه‌ی دقیق بیمار شوند و بهترین درمان را با توجه به این اطلاعات برای او تجویز نمایند. پزشک می‌تواند حتی در صورت لزوم این اطلاعات را به متخصص دیگری ارجاع دهد و به راحتی و با استفاده از پرونده الکترونیک، مشکل موجود را به متخصص دیگر بفهماند.

اما پرونده پزشکی برای بیماران نیز مزایای بسیاری دارد. به دلیل ثبت‌شدن اطلاعات بیمار در این پرونده، او دیگر نیازی به نگهداری سوابق پزشکی سابقش ندارد و بدون هیچ مدرکی می‌تواند به پیش پزشک مربوطه برود و معضل و بیماری خودش را درمان کند که باعث آسان‌تر شدن کار فرد و افزایش سرعت درمان می‌گردد.

به طور کلی پرونده پزشکی بیماران پلی مشترک میان پزشکان و بیماران است که باعث راحت‌تر شدن کار دو طرف و بهبود فرآیندهای درمان در بیمارستان‌ها می‌گردد. این پرونده همچنین کاهش هزینه‌ها برای سیستم پزشکی و بیماران را به همراه خودش می‌آورد. به همین دلیل لازم است که هر فرد یک پرونده الکترونیک در سیستم درمان داشته باشد.

کارت هوشمند به عنوان پرونده الکترونیک

بعد از اینکه با پرونده الکترونیک و مزایای استفاده از آن به طور کامل آشنا شدید، نوبت آن است که در مورد خود کارت هوشمند و کاربرد آن در تهیه پرونده الکترونیک صحبت کنیم و موارد مربوط به آن را برای شما شرح دهیم. تا انتهای این بخش همراه ما باشید تا این موارد را بفهمید و بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

به طور کلی کارت هوشمند قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی خودش دارد که می‌تواند برای تشکیل پرونده پزشکی کاربرد بسیاری داشته باشد. همچنین شما می‌توانید اطلاعات پزشکی موجود در پرونده الکترونیک را بر روی این کارت بریزید و به همراه خودتان به هر مطب ببرید تا دکترها بتوانند آسان‌تر به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند و از آن‌ها استفاده کنند.

همچنین استفاده از این کارت و تشکیل پرونده الکترونیک به افزایش ایمنی اطلاعات و داده‌های شما کمک می‌کند و خیال شما از این بابت خاص را به طور کامل راحت می‌نماید.

مزیت‌های کارت هوشمند چیست؟

استفاده از کارت هوشمند به پرونده الکترونیک مزایای بسیاری دارد که در این قسمت به بیان مهم‌ترین موارد آن می‌پردازیم.

دسترسی سریع‌تر به پرونده بیماران

استفاده از کارت هوشمند به عنوان پرونده الکترونیک کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ی خودتان را در دسترس داشته باشید. این موضوع می‌تواند در بسیاری جاها، به ویژه در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه کارساز باشد و به پزشکان آن مکان که شما را نمی‌شناسند، کمک کند تا بتوانند خطر مرگ را از جانب شما دور کنند که بسیار باارزش و ستودنی است.

افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات یکی دیگر از مزیت‌های این کارت‌ها است. فرض کنید که در جاده‌ای در حال رانندگی هستید و ناگهان تصادف می‌کنید. در این هنگام آمبولانس به محل حادثه می‌آید تا شما را به بیمارستان منتقل کند. در طول مسیر پزشکان اورژانس هر کاری که از دستشان بر می‌آید، انجام می‌دهند تا شما بهبود پیدا کنید.

افزایش سرعت تشخیص در هنگام تصادف

یکی از چیزهایی که می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند، دسترسی سریع به اطلاعات شما و شناخت حساسیت‌های بدنتان است. اگر آن‌ها این موضوع را سریع بفهمند، می‌توانند به سرعت درمان‌های سرپایی را انجام دهند و تا حد زیادی شما را از بحران و مرگ قطعی دور نگه‌دارند.

دسته‌بندی درست و منطقی بیماران

انجام دسته‌بندی میان بیماران نیز دیگر مزیت استفاده از کارت هوشمند به عنوان پرونده الکترونیک است. زیرا در طول روز بیماران زیادی به بیمارستان مراجعه می‌کنند و لازم است که براساس حاد‌بودن بیماری آن‌ها و زمان مراجعه، آن‌ها را طبقه‌بندی کرد و در بخش‌های مختلف درمانی قرار دارد. این کار کمک می‌کند تا هر فرد زودتر به درمان موردنظرش برسد و هزینه‌های بیمارستان نیز کاهش چشم‌گیری داشته باشد.

امکان درمان بیماری از راه دور

برخی از بیماری‌ها برای درمان نیاز به حضور مستقیم پزشک ندارند، بنابراین می‌توان آن‌ها را با استفاده داده‌ها و اطلاعات دقیق بیمار درمان کرد. کارت هوشمند به این موضوع کمک بسیاری می‌کند. فرد می‌تواند در درمانگاه محل خودش باشد و از طریق اطلاعات این کارت به پزشک بگوید که چه شرایطی دارد. پزشک نیز می‌تواند با استفاده از این اطلاعات تشخیص درستی را به انجام برساند.

کاربرد کارت هوشمند

کاربرد کارت هوشمند به عنوان پرونده الکترونیک بسیار زیاد است. همین موضوع باعث استفاده‌های فراوان آن در این حوزه می‌گردد. در ادامه به بیان مهم‌ترین این کاربردهای می‌پردازیم.

راه‌اندازی باشگاه بیماران

در واقع یکی از کاربردهای کارت هوشمند برای پزشکان، این است که آن‌ها می‌توانند از این کارت برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان خودشان استفاده کنند و یکسری فرد خاص را به دور خودشان جمع کنند تا بتوانند همواره از تجربیات آن‌ها برای ابداع روش‌های درمانی جدید و مفید استفاده کنند.

راه‌اندازی این باشگاه به افراد نیز کمک بسیاری می‌کند، زیرا آن‌ها می‌توانند از خدمات و مطالب مختص افراد این باشگاه به صورت رایگان استفاده کنند و کم‌تر دچار بیماری‌های مختلف و پرداخت هزینه‌های گزاف درمان گردند.

روان‌کردن ارتباط پزشک با بیمار

روند ارتباط پزشک با بیمار با استفاده از کارت هوشمند بسیار روان‌تر و سریع‌تر می‌گردد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند زبان یکدیگر را بهتر بفهمند و در مسیر درمان مشخص با ابهام گیج‌کننده‌ای رو‌به‌رو نشوند که باعث کند‌شدن روند آن گردد که بسیار ضرر‌دهنده برای بیمار و پزشک است.

آسان‌تر کردن روند وقت‌دهی و مراجعه به پزشک موردنظر

کارت هوشمند می‌تواند باعث سرعت فرآیند وقت‌دهی گردد. فرض کنید که شما بیمار یک پزشک هستید و منشی آن پزشک برای شناسایی شما از شماره کارت هوشمند استفاده می‌کند. در هر باری که به مطب آن پزشک می‌روید، منشی اطلاعات را بر روی کارت شما وارد می‌کند و براساس آن اطلاعات و روند درمان به شما نوبت می‌دهد. وقتی هم که خواستید به مطب بیایید، دیگر نیازی به صرف وقت زیاد ندارید، زیرا شما بیمار در حال درمان هستید و نوبت جداگانه دارید.

چاپ کارت هوشمند

برای انجام چاپ هوشمند سلامت می‌توانید از دو گزینه‌ی چاپ افست و چاپ دیجیتال استفاده کنید. زمانی که تعداد کارت‌های چاپ شده بالا باشد و اطلاعات بر روی آن تغییر نکند، چاپ افست بسیار مناسب است. اما چاپ دیجیتال برای زمانی که تعداد کارت‌ها کم است و اطلاعات متغیر است، به کار شما می‌آید.

به دلیل بالا بودن تعداد کارت‌های چاپ‌شده هوشمند سلامت و ثابت‌بودن اطلاعات بر روی آن‌ها، چاپ افست کاربردی و مفید است. این نوع چاپ از نظر هزینه نسبت به چاپ دیجیتال به صرفه‌تر است که می‌تواند صرفه‌جویی اقتصادی برای شما را نیز به دنبال بیاورد.

 

کارت هوشمند را جدید بگیرید

کارت هوشمند کاربردهای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها، استفاده به عنوان پرونده الکترونیک است. استفاده از این کار مزایای بسیاری دارد و می‌تواند روند تشکیل و استفاده از پرونده را برای شما راحت‌تر کند. به همین دلیل لازم است، این نوع کارت را جدید بگیرید.

در قسمت نظرات به ما بگویید که آیا تا به حال برای بیماران خودتان کارت هوشمند چاپ کرده‌اید یا خیر؟

شما می‌توانید برای چاپ افست یا دیجیتال کارت هوشمند درمانگاه یا بیمارستان خودتان، با ما از طریق شماره‌های داخل سایت ارتباط بگیرید و این کار را از طراحی تا چاپ به فرزان کارت آسیا بسپارید تا با‌کیفیت بسیار مناسب به شما کارت‌ها را تحویل دهد.

 

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست